Przejdź do treści
Źródło artykułu

Na lotnisko komunikacyjne z kamizelką, czy bez?

Zapewne każdy z pilotów lotnictwa ogólnego, przynajmniej raz spotkał się z obowiązkiem noszenia kamizelki odblaskowej na lotniskach kontrolowanych.

W odnalezieniu przepisów mówiących o konieczności takiego postępowania, przeszukaliśmy dostępne akty prawne i oficjalne publikacje:

  • AIP
  • Aneksy ICAO
  • Dzięniki Urzędowe Prezesa ULC i rozporządzenia
  • Strony internetowe portów lotniczych
  • Dokumenty operacyjne EASA

Niestety. Nigdzie w wymienionych oficjalnych dokumentach (poza klasyfikacją typów kamizelek odblaskowych) nie doczytaliśmy o obowiązku posiadania na pokładzie samolotu i noszenia po płycie lotniska kamizelek odblaskowych. Może źle szukaliśmy! To możliwe...

Postanowiliśmy zwrócić się o informacje we wzmiankowanym temacie, do wszystkich portów lotniczych w Polsce, a dokładniej, wszystkich lotnisk kontrolowanych.

Poprosiliśmy o instrukcje operacyjne lotnisk. Okazało się jednak, że instrukcja operacyjna jest dokumentem wewnętrznym i nie może zostać nam udostępniona. Warto dodać, że spośród kilkunastu zapytań jakie wystosowaliśmy odpowiedź otrzymaliśmy tylko z dwóch lotnisk. Były to Kraków Airport i Lotniska Chopina w Warszawie, a odpowiedzi brzmiały następująco:

Szanowny Panie
Wszystkie aktualne informacje dotyczące Lotniska Chopina opublikowanie są w AIP: http://ais.pansa.pl/aip/ . Znajdują się tam wszystkie niezbędne informacje dla operatora lotniczego i/lub każdego innego podmiotu/osoby/instytucji, która uzna je za potrzebne, od kat. lotniska po długości i rozmiary dróg startowych, poprzez obszary objęte rozbudową i wyłączone czasowo z eksploatacji. Inne dane operacyjne, aktualne na dzień i godzinę operacji, dostępne są w systemie NOTAM i również nie ma problemu z ich uzyskaniem.

W związku z powyższym nie widzę żadnych powodów do udostępniania naszych wewnętrznych dokumentów operacyjnych w postaci Instrukcji Użytkowania Lotniska.

Z poważaniem
Przemysław Przybylski
Rzecznik Prasowy
Lotniska Chopina w Warszawie


Szanowny Panie,
Wszystkie aktualne informacje są w AIP. INOP jest dokumentem wewnętrznym.

z poważaniem
Urszula Podraza
Rzecznik Prasowy/Kierownik Działu PR Kraków Airport

W takiej sytuacji nie pozostało nic innego jak tylko zadać bezpośrednie pytanie, w jaki sposób do konieczności posiadania na sobie kamizelki odnoszą się instrukcje operacyjne na poszczególnych lotniskach. Wystosowaliśmy więc następujące pytanie: Czy na Państwa lotnisku po wyjściu z samolotu, przed przyjazdem agentów handlingowych lub asysty SOL, bądź przed odlotem w czasie przeglądu przedlotowego lub wykonywania jakichkolwiek czynności obsługowych przy samolocie pilot samolotu GA i jego ewentualni pasażerowie powinni mieć na sobie kamizelkę odblaskową?

Odpowiedzi jakie otrzymaliśmy (tym razem z czterech lotnisk) były dość jednoznaczne i stwierdzały w „prawie” wszystkich przypadkach, że obowiązkiem każdej osoby, w tym także pilota samolotu GA i jego pasażerów przebywających na płycie lotniska jest posiadanie na sobie kamizelki odblaskowej. „Prawie” oznacza, że w Porcie Lotniczym Zielona Góra-Babimost przepisy nie są aż tak restrykcyjne i wymagają posiadania kamizelki odblaskowej na płycie lotniska jedynie od załóg podczas czynności obsługowych samolotu, od pasażerów już nie. Tym razem odpowiedzi otrzymaliśmy od przedstawicieli Portów lotniczych we Wrocławiu, Katowicach, Bydgoszczy i wspomnianej Zielonej Góry. Pozostałe Porty lotnicze na nasze zapytanie nie odpowiedziały.

Jak wynika z naszych ustaleń, sytuacja jest o tyle nietypowa, że egzekwowane są przepisy, które nigdzie (przynajmniej my ich nie znaleźliśmy) oprócz instrukcji operacyjnej lotniska nie są publikowane. Instrukcja z kolei jest dokumentem wewnętrznym, niechętnie udostępnianym. Skąd zatem pilot może wiedzieć, że taki przepis obowiązuje? W przepisach o ruchu drogowym podobne kwestie są dość jasno określone i nie budzą żadnych wątpliwości. Może więc warto uporządkować temat publikując stosowne informacje, choćby w AIP?

Być może brak kamizelki odblaskowej jest częściej argumentem za przyznaniem płatnej obsługi handlingowej do obsługi małego lotnictwa? Nie jesteśmy pewni. Dlatego nie zaszkodzi aby tą bardzo niewiele ważącą kamizelkę mieć po prostu w torbie lotniczej.

Nie mieliśmy i nie mamy zamiaru ataku na Porty Lotnicze. Chcemy wyjaśnić jedną z wielu szarości, panujących w polskim lotnictwie.

A Wy, jakie macie doświadczenia z kamizelkami odblaskowymi? 

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony