Przejdź do treści
Mi-2, numer boczny 4711 w barwach Marynarki Wojennej (fot. muzeumsp.pl)
Źródło artykułu

Muzeum Sił Powietrznych wyremontuje 3 samoloty i śmigłowiec

Muzeum Sił Powietrznych w Dęblinie chce wyremontować cztery statki powietrzne ze swojej kolekcji. 27 kwietnia br. placówka opublikowała zapytanie ofertowe na realizację zadania pod nazwą: „Renowacja i odbudowa wielkogabarytowych obiektów muzealnych – statków powietrznych”.

Dęblińskie Muzeum chce poddać renowacji i odbudowie następujące statki powietrzne:

a)  śmigłowiec Mi-2, numer boczny 4711
Ten egzemplarz w kolorach PZL Świdnik, można było oglądać, w jednej z przygód agenta 007 – „Tylko dla Twoich oczu”. Swoją służbę w lotnictwie wojskowym rozpoczął, w 3. Eskadrze Lotnictwa Taktycznego w Poznaniu – Krzesinach, gdzie otrzymał „zielony” kamuflaż użytkowany przez śmigłowce Sił Powietrznych i lotnictwo Wojsk Lądowych. Kolejnym etapem była służba jako śmigłowiec szkoleniowy w 4 Skrzydle Lotnictwa Szkolnego w Dęblinie, skąd w 2009 roku trafił do 29. Darłowskiej Eskadry Lotniczej. To tam, spośród dwóch projektów Wojciecha Sankowskiego i kpt. Mariusza Kalinowskiego, wyłoniono malowanie nawiązujące do barw użytkowanych obecnie przez Marynarkę Wojenną śmigłowców Mi-14PŁ. Po pięciu latach eksploatacji przez lotnictwo Marynarki Wojennej, z powodu wyczerpania resursu, maszyna została wycofana z eksploatacji i przekazana do Muzeum Sił Powietrznych w Dęblinie.

b)  samolot AN-26, numer boczny 1603
Ten samolot został przekazany Muzeum przez Centralną Szkołę Państwowej Straży Pożarnej w Częstochowie na początku kwietnia br. Samolot o nb. 1603 został zakupiony wraz z jedenastoma innymi maszynami tego typu w 1972 roku i trafił do 13 Pułku Lotnictwa Transportowego w podkrakowskich Balicach, następnie po rozformowaniu Pułku do utworzonej na tym samym lotnisku 13 Eskadry Lotnictwa Transportowego. Samolot ten w latach 1986-1999 wyczarterowany był przez Polskie Linie Lotnicze LOT. W 2009 roku, po wyczerpaniu resursu, jako eksponat przekazany został do  Centralnej Szkoły Państwowej Straży Pożarnej w Częstochowie. Od tamtej pory An-26, nr boczny 1603 był wykorzystywany podczas szkolenia z taktyki działań ratowniczych. Ostatni lot samolotu An-26 w polskich barwach wojskowych odbył się 16 stycznia 2009 roku.

c)  samolot TS-11 Iskra, numer boczny 1224
Ten samolot to również dar dla Muzeum przekazany na początku kwietnia br. przez Centralną Szkołę Państwowej Straży Pożarnej w Częstochowie. Samolot o nb. 1224 to pochodząca z 1974 roku wersja szkolno-rozpoznawcza Iskra BisDF. Służył między innymi w 28. Pułku Lotnictwa Myśliwskiego w Redzikowie, a swe ostatnie lata służby spędził w 58 Lotniczym Pułku Szkolnym w Dęblinie, skąd trafił do CSPSP, a ostatecznie do MSP Dęblin.

d)  samolot Lim-2 ART, numer boczny 6008

Wszystkie wykonywane prace związane z renowacją statków powietrznych będą przeprowadzone pod nadzorem przedstawiciela Muzeum, zgodnie z technologią, w sposób niepogarszający istniejącego stanu technicznego statków powietrznych i jego elementów konstrukcyjnych. Ukończenie renowacji o odbudowy czterech statków powietrznych planowane jest do dnia 31.10.2020 r.

Ofertę na renowację i odbudowę trzech samolotów i śmigłowca można składać do dnia 11.05.2020 r. Kryterium wyboru najkorzystniejszej oferty w postępowaniu o udzielenie zamówienia stanowi cena brutto - 100%. Więcej informacji na stronie www.muzeumsp.pl

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony