Przejdź do treści
Piotr Okienczyc - prezes zarządu spółki Mazowiecki Port Lotniczy Warszawa-Modlin
Źródło artykułu

Lotnisko będzie dostępne dla wszystkich statków powietrznych...

O postępie prac przy budowie lotniska w Modlinie i jego przyszłej działalności, z prezesem zarządu spółki Mazowiecki Port Lotniczy Warszawa-Modlin, Piotrem Okienczycem rozmawia Marcin Ziółek

Piotr Okienczyc, absolwent Wydziału Transportu Politechniki Warszawskiej, od 2006 roku prezes Zarządu Mazowieckiego Portu Lotniczego Sp. z o.o. Z lotnictwem i związany od 19 lat. W 1992 roku rozpoczął pracę w pionie operacyjnym Przedsiębiorstwa Państwowego "Porty Lotnicze". W 2000 roku objął funkcję wiceprezesa zarządu d/s operacyjnych w Lot Ground Services Sp. z o.o. gdzie pracował do chwili przejścia do Portu Lotniczego Warszawa/Modlin

Marcin Ziółek: W ostatnim czasie media informują o znacznym zaawansowaniu budowy lotniska w Modlinie. Proszę powiedzieć, w jakim stopniu inwestycja została już zrealizowana i kiedy Pan się spodziewa pierwszej komercyjnej operacji lotniczej?

Piotr Okienczyc:
Rozpoczęta na początku października ubiegłego roku budowa i modernizacja lotniska postępuje w szybkim tempie. Terminal jest już zadaszony, a w listopadzie będzie ocieplony i zamknięty, co ma umożliwić rozpoczęcie ostatniego już etapu prac – wyposażeniowych oraz instalacyjnych. Dzięki dobrej pogodzie, równie sprawnie postępuje modernizacja drogi startowej, która jest już prawie gotowa. Obecnie kładziona jest ostatnia, wierzchnia warstwa betonu na progu 26. Rozpoczęcie działalności Lotniska Warszawa/Modlin nastąpi w czerwcu 2012 r. Będziemy wtedy gotowi, aby przyjąć pierwsze loty czarterowe z kibicami na Euro. Natomiast regularnych lotów rejsowych spodziewamy się na jesieni przyszłego roku. Wiąże się to z planowaniem siatek połączeń i systemem sprzedaży biletów.

MZ: Jakie będzie nastawienie zarządu spółki Mazowieckiego Portu Lotniczego Warszawa-Modlin do lotnictwa ogólnego? Do chwili rozpoczęcia budowy port ten był popularnym miejscem wykonywania lotów przez szkoły lotnicze z Warszawy i okolic.

PO:
Lotnisko będzie dostępne dla wszystkich statków powietrznych i mamy nadzieję, że nasze bardzo dobre doświadczenie współpracy z lotnictwem ogólnym nie zmieni się. Po uruchomieniu lotniska zmienią się natomiast ceny za korzystanie z jego infrastruktury i zgodnie z przepisami wszystkich naszych klientów będziemy traktować równo.

MZ: Czy już wiadomo jakiej wysokości będą to stawki? Czy piloci wykonujący loty szkolne i egzaminacyjne będą mogli liczyć na zniżki?

PO:
Na tym etapie nie jest możliwe podanie stawek opłat lotniskowych za korzystanie z lotniska Warszawa/Modlin. Posiadamy zarys projektu opłat, który to musimy skonsultować z użytkownikami, a następnie przekazać do Prezesa ULC do zatwierdzenia, co oznacza, iż i stawki i struktura opłat mogą ulec modyfikacji. Dotyczy to zarówno dużych statków powietrznych, jak i GA. Jednak ze względu na koszty modernizacji części lotniczej oraz dużo lepszy standard i wyposażenie lotniska po otwarciu, jako portu lotniczego, trudno się spodziewać, iż stawki będę takie jak są obecnie.

MZ: Jak będzie wyglądała strefa kontrolowana (CTR) lotniska w Modlinie?

PO:
To pytanie raczej do Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej.

MZ: Jakie oprzyrządowanie nawigacyjne będzie dostępne na lotnisku?

PO:
Lotnisko Warszawa/Modlin zostanie wyposażone w pomoce nawigacyjne DVOR/DME, ILS do kat. II oraz w pełny system świateł podejścia. Droga startowa wyposażona jest w wizualny wskaźnik PAPI. Postawiona zostanie także nowa wieża koordynacji lotniska wraz z systemem meteo.

MZ: Czy procedury dolotowe i odlotowe nie będą kolidowały z podejściem do pasa 15 na Okęciu?

PO:
Podobnie jak w jednym z poprzednich pytań, o kwestię podejść do lotnisk w Modlinie i na Okęciu należy spytać PAŻP, czyli jednostkę odpowiedzialną za przygotowanie przestrzeni powietrznej w taki sposób, aby podejścia na obu lotniskach ze sobą nie kolidowały.

MZ: Czy lotnisko będzie otwarte całą dobę i tym samym będzie mogło odciążyć w godzinach nocnych warszawskie Okęcie, na które narzekają okoliczni mieszkańcy?

PO:
Tak, operacje lotnicze na Lotnisku Warszawa/Modlin będą odbywały się 24h na dobę, co oznacza, że będziemy mogli odciążyć Lotnisko Chopina w godzinach nocnych.

MZ: Czy oprócz linii Ryanair jest wśród przewoźników duże zainteresowanie otwarciem połączeń z Modlina?

PO:
Zainteresowanie jest spore i rozmawiamy z każdym przewoźnikiem zainteresowanym otwarciem połączeń z naszego lotniska. Obecnie jesteśmy na etapie konkretnych już rozmów i negocjacji i nie możemy zdradzać szczegółów. Jest to pierwsze w Polsce lotnisko dedykowane konkretnemu klientowi, jakim są tanie linie i czartery. Są to kontrahenci, którzy oczekują usługi dobrej, a jednocześnie niedrogiej. Opłata za korzystanie z terminala
będzie niższa w porównaniu z innymi lotniskami regionalnymi. Chętnie jednak przyjmiemy każdy statek powietrzny, do którego warunków przystosowane jest nasze lotnisko, jak i również linie obsługujące loty krajowe.

MZ: Na lotnisku musi powstać szereg firm świadczących usługi dla operujących tam przewoźników - czy spółki np. handlingowe, paliwowe i cateringowe przymierzają się już do rozpoczęcia działalności w Modlinie?

PO:
Prowadzimy obecnie rozmowy z interesującymi się obsługą handlingową firmami operującymi na rynku polskim, ale za wcześnie jest jeszcze by mówić o szczegółach. Lotniskiem interesują się też firmy z branży gastronomicznej, cateringowej oraz handlowo-usługowej. Powierzchnie komercyjne w obrębie portu będą wynajmowane w przetargu. Przygotowujemy już jego szczegóły i zapewne niedługo zostanie on ogłoszony. Co do obsługi paliwowej lotniska, to zaoferujemy otwarty, nielimitowany dostęp do infrastruktury w celu obsługi paliwowej dla agentów.

MZ: Według szacunków, ile miejsc pracy powstanie w regionie?

PO:
Jeszcze kilka lat temu w opracowaniach dotyczących wpływu lotnisk na rozwój regionów podawane były wskaźniki, z których wynikało, że każdy milion obsłużonych pasażerów na lotnisku, oznacza ok. 1000 miejsc pracy zarówno na lotnisku, jak i w okolicach. Teraz te wskaźniki znacząco wzrosły i coraz więcej analityków jest zdania, że ta liczba jest bliższa 1500 miejscom pracy na 1 mln pasażerów. Ponieważ nasze lotnisko będzie miało przepustowość rzędu 2 mln pasażerów, z tego wniosek, że powstanie ok. 3000 nowych miejsc pracy.

MZ: Pierwszym sprawdzianem dla lotniska może być turniej Euro 2012 - jakie plany mają władze lotniska w związku z tą imprezą?

PO:
Podczas Euro 2012 będziemy mogli przyjmować loty czarterowe. Dysponujemy do tego sporą ilością miejsca na płytach przed terminalem, którą chętnie „użyczymy” w celach postojowych tym statkom powietrznym, które przylecą na Lotnisko Chopina w Warszawie na Euro.

MZ: I na koniec proszę powiedzieć, co będzie największym atutem lotniska w Modlinie?

PO:
W naszej opinii zdecydowanie największymi atutami lotniska będą niższe w porównaniu z innymi lotniskami regionalnymi ceny obsługi lotniskowej, szeroka oferta nowych kierunków oraz przewoźników, a także całodobowa obsługa operacji lotniczych.

MZ: Dziękuję za rozmowę!

PO:
Dziękuję
 

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony