Kawiarenka "Serca Samolotów" – tajniki silników lotniczych
W gmachu głównym Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie powstał kolejny odcinek z cyklu "Kawiarenka – serca samolotów" prowadzony przez Jana Hoffmanna – znawcę i popularyzatora historii konstrukcji lotniczych, wieloletniego kierownik Działu Upowszechniania Muzealiów MLP i spikera Małopolskich Pikników Lotniczych.
Kawiarenka "Serca Samolotów" to inicjatywa Muzeum Lotnictwa Polskiego, która ma na celu popularyzację zbiorów oraz wyjście za pomocą technik cyfrowych do odbiorców – fanów lotnictwa. Muzeum wychodzi w ten sposób naprzeciw oczekiwaniom zwiedzających. Jednocześnie ta inicjatywa jest zgodna z planem rozwoju krakowskiego Muzeum.
Tym razem Jan Hoffmann przybliży tajniki silników lotniczych w oparciu o eksponaty znajdujące się w zbiorach krakowskiego muzeum.
– Wspominaliśmy, że kazdy z tych silników ma swoją historię. Każdy w jakiś sposób związany jest z historią motoryzacji, producentami, nazwiskami konstruktorów. Wspominaliśmy też o układach silników, że silniki rzędowe bardzo szybko zostały uzupełnione silnikami gwiazdowymi w technice lotniczej. Gwiazda była stosunkowo lekkim silnikiem a jednocześnie dawała dosyć dużą moc. A dla samolotu te kilogramy bardzo się liczyły. I co zrobiono? Zrobiono silnik giwazdowy. Technicznie nie było to problemem. Problem się pojawił przy rozważaniach jak taki silnik smarować w czasie pracy. Jeszcze nie było pomysłów na tak zwane układy wysokociśnieniowe. Silniki były smarowane układami niskociśnieniowymi albo przez rozbryzg. Konstruktorzy byli jednak bardzo pomysłowi. I co zrobili? Odwrócili zasadę pracy silnika. I zobaczmy. Ten silnik obraca się razem ze śmigłem. Jest to tak zwany silnik rotacyjny – opowiada Jan Hoffmann.
Zapraszamy do obejrzenia kolejnej opowieści o silnikach lotniczych w oparciu o eksponaty znajdujące się w zbiorach Muzeum Lotnictwa Polskiego.
Komentarze