Przejdź do treści
Źródło artykułu

Bombardier Global 8000 osiągnął 0,95 Macha

Bombardier Global 8000 ma szansę stać się najszybszym samolotem cywilnym na rynku od czasów Concorde'a. W ostatnim czasie odrzutowiec biznesowy ustanowił nową prędkość maksymalną 0,95 Macha. O ile termin ten nie ulegnie zmianie, odrzutowiec wejdzie do służby przed końcem bieżącego roku. 

„To osiągnięcie Bombardiera odzwierciedla niezwykłe doświadczenie każdego pracownika, który pracował nad rozwojem tego wiodącego w branży odrzutowca biznesowego” – powiedział Éric Martel, dyrektor generalny Bombardier. „Dzięki modelowi Global 8000 nasi klienci będą mogli dotrzeć do celu jeszcze szybciej, bardziej wypoczęci i gotowi do realizacji swoich misji”. 

Informacja została upubliczniona podczas konferencji NBAA Business Aviation Convention 2025 w Las Vegas. Pierwszy samolot produkcyjny odbył swój dziewiczy lot w maju br. i obecnie przechodzi prace wykończeniowe oraz końcowe etapy certyfikacji wnętrza. Pomijając kwestię prędkości, Bombardier reklamuje Global 8000 jako wysokowydajny samolot dalekodystansowy, który z zasięgiem 8 tys. NM oferuje bezpośrednie połączenia z Nowego Jorku do Dubaju lub z Singapuru do San Francisco. 

Firma chwali się, że prędkość, zasięg i komfort Global 8000 czynią go zarówno praktycznym, jak i futurystycznym… a jego konstrukcja to potwierdza. Wykorzystuje on najnowocześniejszy rodzaj slotów, aby skrócić rozbieg, co pozwala na operowanie z 30% większej liczbie lotnisk niż w porównywalnych dużych odrzutowcach. Natomiast wnętrze obejmuje cztery przestrzenie i oddzielną strefę wypoczynkową dla załogi. 

Rozwój Global 8000 był długo oczekiwany, a Bombardier po raz pierwszy ogłosił ten program prawie dekadę temu. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, dostawy modelu rozpoczną się przed końcem 2025 r. Wtedy Global 8000 może oficjalnie stać się najszybszym odrzutowcem biznesowym na świecie, nawet jeśli przewaga będzie mierzona w setnych częściach Macha.

„Global 8000 był już najszybszym samolotem biznesowym, jaki kiedykolwiek zbudowano, a dzięki tej nowej prędkości ta niesamowita konstrukcja ma szansę na nowo zdefiniować rynek samolotów o ultradalekim zasięgu” – podkreślał Stephen McCullough, wiceprezes ds. inżynierii i rozwoju produktu w Bombardier. 

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony