Przejdź do treści
Źródło artykułu

Brak przeliczenia osiągów do lądowania spowodował wypadnięcie z pasa B738

Żadna ze 172 osób przebywających na pokładzie B738 linii WestJet (znaki rejestracyjne C-FUJR) nie została ranna podczas wypadnięcia tego samolotu z pasa na lotnisku w Halifax, do którego to zdarzenia doszło 5 stycznia 2020 r. Kanadyjska Rada Bezpieczeństwa Transportu opublikowała właśnie raport końcowy dotyczący tego incydentu, w którym podkreśla, że samolot wypadł z pasa ponieważ po jego zmianie piloci nie przeliczyli ponownie osiągów do lądowania.

B738 wykonywał lot w Toronto i na lotnisku w Halifax lądował podczas burzy śnieżnej. Podczas podejścia piloci poprosili o zmianę pasa do lądowania z 05 na 14, co argumentowali  warunkami pogodowymi i pogarszającą się widzialnością. Według TSB, załoga założyła, że długość dobiegu i prędkość podejścia będą takie same, jak na poprzednio wybranym pasie, jednak prędkość i kierunek wiatru zmieniały się w miarę zbliżania się samolotu do ziemi.

Fakt ten spowodował, że samolot lądował z tylnym wiatrem, co z kolei nie zostało zauważone przez załogę. Finalnie doprowadziło to do lądowania z większą prędkością na pasie startowym pokrytym mokrym śniegiem i zmniejszyło skuteczność hamowania.

B738 WestJet zatrzymał się na śniegu ok. 91 m za progiem pasa startowego i było to trzecie zdarzenie tego typu w Halifax w ciągu ostatnich dwóch lat. „Ważne jest, aby statek powietrzny miał odpowiednią strefę bezpieczeństwa poza końcem drogi startowej i w tym przypadku samolot zatrzymał się w takiej 150-m strefie, która spełnia aktualne międzynarodowe standardy”, podkreślała Rada. Od tego czasu linie WestJet uczulają swoich pilotów odnośnie znaczenia uwzględnienia osiągów do lądowania na faktycznie wybranej drodze startowej.

Więcej informacji na temat tego zdarzenia dostępnych jest tutaj (LINK)

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony