Przejdź do treści
Źródło artykułu

Airbus A350 XWB - nowa rodzina samolotów szerokokadłubowych

Światowy kryzys i coraz bardziej wymagający rynek wymusza na producentach samolotów poszukiwanie nowych technologii i bardziej ekonomicznych rozwiązań. Efekty tych poszukiwań muszą zapewnić zyski im samym, dochody liniom lotniczym, ale przede wszystkim bezpieczeństwo pasażerom.

Po debiucie Boeinga 787 do wejścia na rynek z nowym projektem przygotowuje się Airbus. Nowy produkt  koncernu, to A350 XWB, który ma być technologiczną odpowiedzią na Boeinga 787, ale też alternatywą dla modelu 777. Według założeń producentów, nowa rodzina A350 XWB z powodzeniem spełni potrzeby linii lotniczych, które u konkurencji wypełniają wspomniane modele 777 i 787. Obrazuje to rysunek poniżej.
 


Źródło: Boeing

W przypadku obu producentów, koncepcja tworzenia nowych samolotów od początku skupiona była na funkcjonalności, oszczędności i spełnianiu coraz bardziej rygorystycznych norm środowiskowych. Wymagało to zastosowania nowych technologii nie tylko z dziedziny elektroniki, ale także nowych materiałów kompozytowych i oszczędnych silników. Ponad 70 procent wagi całego samolotu A350 XWB wykonane jest z zaawansowanych technologicznie materiałów. W 53 % samolot zbudowany jest z kompozytów (dla porównania Boeing 787 w 50%). Całość konstrukcji stanowi połączenie materiałów kompozytowych, tytanu i zaawansowanych stopów aluminium oraz biodegradowalnych i ekologicznych elementów.

A350 jest także o 40 ton lżejszy od samolotów poprzedniej generacji. Zastosowanie innowacyjnych, zupełnie nowych włókien węglowych, wzmocnionych polimerem, zmniejszyło wagę samolotu,  dzięki czemu uzyskano dodatkową oszczędność paliwa i duże  ułatwienia podczas konserwacji.


Porównanie dłogości Airbus 350


Poniżej zaprezentowane zostały podstawowe parametry samolotu:


Źródło: na podstawie Wikipedii


Nowa konstrukcja Airbusa i Boeing 787 są podobne  do siebie nie tylko pod względem technologicznym, ale także wizualnym, co dla laika może być sporym utrudnieniem w ich rozróżnieniu.


Źródło: Airbus


A350 ma trzy wersje pasażerskie A350-800, A350-900, A350–1000, które obsługiwać będą połączenia dalekodystansowe. Tym samym jedna rodzina A350 na rynku z powodzeniem zaspokoi potrzeby linii lotniczych w całym segmencie rynku samolotów szerokokadłubowych.

Doskonałe właściwości aerodynamiczne, według założeń producenta sprawić mają, że A350 będzie najbardziej ekonomicznym samolotem w swoim segmencie. Nowy produkt Airbusa w przyszłości stać się ma podstawowym narzędziem do wykonywania operacji lotniczych na trasach średnio i długodystansowych, niwelować straty związane z wahaniami cen paliw i zaspokajać wciąż rosnące oczekiwania pasażerów.

W typowej konfiguracji A350-800 będzie oferować 270 miejsc, podczas gdy A350-900 i A350-1000 zaoferują ich odpowiednio 314 i 350. Tabela poniżej, (także w odniesieniu do Boeinga 787), obrazuje: maksymalną masę startową, liczbę miejsc, zasięg oraz ceny poszczególnych modeli.

Tabela: Porównanie poszczególnych modeli pod względem masy startowej, liczby miejsc, zasięgu oraz ceny

Według założeń producenta, jeden model samolotu dostępny w trzech różnych rozmiarach umożliwi dopasowanie floty do wymagań przepustowości tras, gwarantując tym samym optymalny potencjał finansowy. Ponadto piloci, na podstawie tego samego uprawnienia na dany typ samolotu będą mogli pilotować wszystkie trzy wersje A350, co przynieść ma dodatkowe korzyści finansowe dla linii lotniczych.

A350 XWB posiadać będzie przestronny i bardzo wygodny pokład. Szerszy o prawie 13 cm w porównaniu z Boeingiem 787 kadłub umożliwi zamontowanie dodatkowych 35 foteli bez obniżania komfortu podróży pozostałych pasażerów, a całe wnętrze, to połączenie funkcjonalności, nowoczesności i wygody. Pasażerowie będą mogli podziwiać widoki poprzez szersze panoramiczne okna, a wszelkie kłopoty z bagażem podręcznym rozwiąże większy schowek nad głową. Członkowie załóg będą mogli zrelaksować się podczas lotu w niezwykle komfortowych pomieszczeniach znajdujących się z dala od przedziału pasażerskiego.


Pokład A350, źródło: Airbus


Konstruktorzy pomyśleli także o zwiększeniu komfortu i higieny pracy pilotów integrując systemy elektroniczne tak, aby ograniczyć ilość elementów w kokpicie do niezbędnego minimum. Wszystkie wskazania przyżądów będzie można odczytać z 6 dużych ekranów zamontowanych w kokpicie, dzięki czemu pilotowanie nowych maszyn będzie znacznie łatwiejsze.

Ciekawostką A350 jest także nowej generacji silnik  Rolls-Royce Trent XWB, zapewniający prawie 44 tony ciągu, który emituje znacznie mniej CO2 niż zakładają obecne i przewidywane, przyszłe normy. W przeliczeniu na pasażera będzie to do 25 procent mniej,  niż w przypadku obecnej generacji samolotów tej klasy. Airbus prognozuje zapotrzebowanie w ciągu najbliższych 20 lat na około 6.900 nowych A350, zarówno w wersji pasażerskiej jak i cargo.

Na potrzeby A350 XWB, stworzono zupełnie nową linię montażową w pobliżu istniejącej już linii  A330 w Tuluzie we Francji. Prace przy jej budowie trwał prawie dwa i pół roku i zostały zakończone w trzecim kwartale 2011 r. Niezbędny sprzęt instalowany był w fabryce  od września 2010 do września 2011. Ogólny koszt infrastruktury, to inwestycja około 140 mln Euro. Jest to jednocześnie jedna z najbardziej ekologoczncyh i najnowocześniejszych linii produkcyjnych na świecie. Całość zajmuje 7,2 ha powierzchni, z czego część montażowa  53.000 metrów kwadratowych, a pozostała część, to budynki pomocnicze, warsztaty, magazyny i biura.


Montaż kadłuba A350, źródło: Airbus


W efekcie przeprowadzonych programów badawczych koncern Airbus wypracował także nowy system organizacji produkcji, który stosowany będzie podczas montażu A350. Polega on na łączeniu poszczególnych sekcji samolotu w nieco innej kolejności niż dotychczas, co umożliwi szybsze rozpoczęcie niektórych testów podczas montażu, a tym samym szybsze ukończenie całego procesu produkcji.

Poszczególne elementy A350 produkowane są w różnych częściach Europy. Skrzydło w angielskim Broughton, przednia i środkowa część kadłuba w Saint Nazaire we Francji, ster wysokości w Hiszpańskim Getafe, a osprzęt skrzydła w Bremie w Niemczech. Mimo sporych odległości, sprawdzony system logistyczny działa na tyle sprawnie, że wszystkie elementy dotrą do fabryki na czas, dokładnie w momencie gdy będą potrzebne.


Mapa produkcji A350, źródło: Airbus


W październiku 2012 roku rozpoczął się montaż pierwszego egzemplarza A350 XWB. Jego testy mają rozpocząć się wiosną tego roku, a pierwszy lot zaplanowano na połowę 2013. jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem pierwsze zamówione samoloty klienci otrzymają w drugiej połowie 2014 roku. Dotychczas linie lotnicze zamówiły ponad 600 maszyn z rodziny A350.

Zarówno Airbus jak i Boeing, podążając z duchem czasu podjęły się trudnego zadania stworzenia zupełnie nowych produktów, które mają stanowić przełom i zapoczątkować nową erę w transporcie komunikacyjnym. Zadanie jakie postawili przed sobą producenci  jest z pewnością kosztowne i wymaga ogromnej determinacji i zaangażowania kapitału ludzkiego. Cieszy fakt, że w kwestii bezpieczeństwa koncerny nie rywalizują ze sobą i w ważnych kwestiach dotyczących tego obszaru wymieniają się swoimi doświadczeniami.

Dopingujemy twórcom Airbusa A350, trzymając jednocześnie kciuki za szybki powrót do służby wszystkich uziemionych Dreamlinerów.

 

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony