Airbus A321LR bezpośrednio z Paryża do Nowego Jorku
13 lutego, A321 LR, najnowszy produkt z rodziny A320, wykonał swój pierwszy transatlantycki przelot. Samolot wystartował z lotniska Le Bourget w Paryżu i po 8 godzinach i 44 minutach wylądował na nowojorskim JFK. Podróż odbyła się testowym egzemplarzem A321 (znaki rejestracyjne D-AVZO).
Samolot był pilotowany przez tę samą załogę, która 31 stycznia wykonała oblot D-AVZO, a na pokładzie statku powietrznego znalazły się urządzenia pomiarowe, których zadaniem było sprawdzenie z możliwości A321 na trasie z Europy do Ameryki.
Oczekuje się, że A321LR przejmie dużą cześć rynku, ponieważ odpowiedź Boeinga wciąż znajduje się na etapie prac projektowych. Wielu analityków uważa, że w 2018 r. Boeing musi określić przyszłości projektu 797 NMA, ponieważ jakiekolwiek opóźnienie wpłynie na spodziewane wprowadzenie na rynek tego samolotu, które aktualnie planowane jest na lata 2024-2025. Jeśli nie uda się dopełnić tego harmonogramu, wiele starzejących się 757-200 zostanie przez przewoźników zamienionych na A321LR.
Do tej pory A321neo zyskał ponad 1900 zamówień od ponad 50 klientów i szacuje się, że zdobył 80 procent udziału w tym segmencie przewozów. Samolot będzie posiadał nową konfigurację kabiny, która pozwoli operatorom pomieścić do 240 miejsc pasażerskich i zasięg do 4000 NM. Według specyfikacji producenta, A321 LR ma mieć o 20 % mniejsze zużycie paliwa niż konkurencyjne maszyny. W drugim kwartale 2018 r. ma on uzyskać certyfikat typu EASA oraz FAA, a pod koniec tego roku zostanie wprowadzony do codziennej eksploatacji.
Komentarze