Przejdź do treści
AeroVolga
Źródło artykułu

АЭРОВОЛГА zadebiutowała na AERO Friedrichshafen 2011

Niemałym zaskoczeniem na ostatnich targach AERO Friedrichshafen 2011 była firma AeroVolga z Rosji, prezentująca swoją latającą, dwusilnikową amfibię LA-8. Jej obecność na targach była jednym z pierwszych zwiastunów ożywienia przemysłu lotniczego naszych wschodnich sąsiadów. W ciągu najbliższych 20 lat z budżetu federalnego na rozwój lotnictwa przeznaczonych zostanie ponad 5 miliardów rubli, co może znacznie przyśpieszyć wyjście z wieloletniej stagnacji, a efekty mogą być zdumiewające. Pierwsze obserwowaliśmy na własne oczy podczas ostatnich targów AERO.

Odwiedziliśmy stoisko firmy AeroVolga, która ma swoją siedzibę 30 kilometrów od miasta Samara w obwodzie krasnojarskim, a jej główne biuro sprzedaży znajduje się w Moskwie. Fabryka posiada własne lotnisko i szybki dostęp do wód, co znacznie przyspiesza proces konstruowania i testowania samolotów. AeroVolga zatrudnia kilkadziesiąt osób które dotychczas wyprodukowały 10 samolotów z czego 6 sprzedanych i dostarczonych prywatnym użytkownikom w Rosji. Do tej pory firma nie próbowała sprzedawać swojego wyrobu poza granice kraju.
LA-8

Organizowane w Niemczech targi były pierwszą okazją do zaprezentowania samolotu międzynarodowej społeczności. Rok 2011 ma być okresem promocji maszyny i zapoznania z nią forum międzynarodowego. Dopiero na dalsze lata planowana jest zagraniczna sprzedaż. Na chwilę obecną certyfikaty przyznawane są samolotom indywidualnie w klasie specjalnej. Swój produkt AeroVolga promuje głównie z myślą o krajach rozwijających się, gdzie największą rolę odgrywa cena, a tuż za nią koszty serwisu i łatwość utrzymania oraz solidność.

Podczas targów, producent zapewniał, że samolot jest wyjątkowo wytrzymały, a jego prosta konstrukcja sprawia, że jest również lekki i nietrudny w utrzymaniu. Poza tym, spełnia też warunek cenowy – bo , jak mówi George Alafinov, dyrektor ds. marketingu w AeroVolga – „Nasza bezpośrednia konkurencja (we Francji, czy USA) oferuje podobny samolot w cenie 3-4 krotnie większej”. LA-8 posiada unikalny wygląd i rzadko spotykany sposób wejścia do samolotu - w tylnej części górnopłata. Do samolotu wchodzi się jak do łódki (!). Wszystko to składa się na nowoczesną linię samolotu i zdecydowanie mniejszą wagę. Istnieje także możliwość przystosowania samolotu do zadań sanitarnych, gaśniczych, cargo oraz air taxi, aż dla 7 pasażerów.
LA-8

Samolot może operować zarówno na wodach słodkich jak i morzach. Maksymalna fala, na jakiej może lądować to 0,6 m dla wody słonej i 0,5 m dla wody słodkiej. LA-8 posiada dwa, zamontowane na skrzydłach silniki. Początkowo były to tylko Lycomingi O-540B4B5, ale ze względu na stosunkowo małą liczbę serwisów i duże koszty utrzymania znaleziono tańszą alternatywę. Okazał się nią Walter M-337C, certyfikowany również na paliwo samochodowe, co znacznie obniża koszty eksploatacji związane ze zużyciem paliwa i częstotliwością przeglądów.

Amfibia posiada chowane podwozie dzięki czemu może lądować zarówno na wodzie jak i utwardzonym pasie startowym, a po zainstalowaniu płóz także na śniegu. Co do wyposażenia kokpitu, to uzależnione jest ono od przeznaczenia samolotu i indywidualnych preferencji klienta.
LA-8

Na chwilę obecną nie ma możliwości zakupu samolotu poza Rosją. W rozmowie z nami, podczas targów AERO Friedrichshafen - George Alafinov zdradził, iż ,,w 2011 roku firma nie prognozuje  konkretnej sprzedaży stawiając na promocję marki. W kolejnych 12 misiącach planuje wyprodukować 15 samolotów, a w najbliższych latach chce osiągnąć poziom 100 samolotów rocznie. Wszystko jednak uzależnione jest od procesu certyfikacji, głównie certyfikatu EASA-y."

Zapoznaj się z ofertą firmy AeroVolga na stronie www.aerovolga.com

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony