ADS-B Automatic Dependent Surveillance - Broadcast

ADS-B, Automatic Dependent Surveillance - Broadcast, źródło: www.ads-b.com

System ADS-B (Automatic Dependent Surveillance - Broadcast) umożliwia prezentację sytuacji ruchowej w czasie rzeczywistym. Uzyskany obraz jest podobny do tego widzianego na radarze, przy czym informacje o pozycji statku powietrznego, obliczone na podstawie sygnału GPS, kierunku, wysokości, numeru lotu, etc., są propagowane przez urządzenia zamontowane na statkach powietrznych. Innymi słowy, każdy obiekt informuje o swojej pozycji wszystkich wokoło.

Odbiorcą sygnału może być inne urządzenie wspierające system ADS-B i dlatego nie ma potrzeby wykorzystywania kosztownych i ciężkich radarów. Każdy statek powietrzny, wyposażony w system ADS-B i ekran wizualizacyjny ma graficzny dostęp do sytuacji ruchowej.

Odczytana z pokładowych systemów pozycja razem z kierunkiem lotu, wysokością, prędkością, numerem lotu, zostaje zapakowana w "paczkę"  a następnie jest propagowana za pomocą systemu ADS-B na częstotliwościach 1030-1090MHz.

Początkowo przewidywano wprowadzenie pełnej transmisji danych w kanale nadawczym 1030 MHz i odbiorczym 1090 MHz wykorzystywanym przez transpondery Mode-S. Ostatecznie kanał 1090 MHz jest używany do przekazywania informacji o pozycji i prędkości maszyny.

Dane zebrane przez odbiorniki ADS-B nie są obarczone błędem dużej odległości (jak to mogło mieć miejsce w przypadku radarów) i nie są zależne od ukształtowania terenu (radar do poprawnego określenia pozycji musiał „widzieć” skanowany obiekt). Dodatkowo kanał transmisyjny systemu ADS-B umożliwia przesyłanie innych informacji: pogodowych, ostrzeżeń terenowych, etc.

Korzyści są oczywiste. Wraz z powszechnym wykorzystaniem systemu, rośnie bezpieczeństwo wykonywanych operacji lotniczych. System docelowo ma być niedrogi, dzięki czemu jest szansa, że w przyszłości znajdzie powszechne zastosowanie w General Aviation.

Skrót ADS-B rozwijany jest również w taki sposób:

A
Autoamtic - System jest zawsze włączony. Nie wymaga centralnego zarządzania
D Dependent - jego dokładność zależy od jakości danych pozycyjnych GNSS (Global Navigation Satellite System) na przykład GPS, Galileo
S Surveillance - Umożliwia nadzór, podobny do widoku radarowego
B Broadcast - nieustannie propaguje informację

Źródło: http://www.ads-b.com

Certfikacja systemu ADS-B

Celem europejskiego projektu ADS-B Pioneer Airlines Project jest zdobycie „Airworthiness Approval” do komercyjnego zastosowania ADS-B, w bezradarowym środowisku służb ruchu lotniczego ADS-B-NRA (Non-Radar environment). Zaświadczenie będzie się opierać na dokumentacji EASA - Acceptance Means of Compliance (AMC20-24), który z kolei odnosi się do EUROCAE ED-126/RTCA DO-303, dokumentu określającego bezpieczeństwo, wydajność i zasady funkcjonowania systemu. W projekcie ADS-B PAP, zrzeszonych jest 18 linii lotniczych i ponad 400 samolotów. W testach biorą udział producenci: Airbus, ATR, Boeing, Dassault. Zadaniem projektu jest stworzenie naziemnej infrastruktury ADS-B pod nazwą CRISTAL. W 2006 roku, FAA zaakceptowała wydatki na implementację systemu ADS-B.

W grudniu 2008, Garmin uzyskał certfikację FAA na transpondery GTX 330 i GTX 33, pracujące w trybie ADS-B. GTX 330 i GTX 33 zostały wyposażone w nadajnik komunikatów, tzw. ES - Extended Squitter dostępny w pakiecie rozszerzającym. Póki co, nie jest znana cena urządzenia z opcją ADS-B (aktualna, to koszt okoł 3500 dolarów amerykańskich).

ADS-B do monitorowania ruchu naziemnego

Systemy ADS-B, mogą być również wykorzystywane do określania pozycji samolotów lub innych obiektów na lotniskach. W kwietniu 2002 roku NATS Ltd (National Air Traffic Services) i centrum nowych technologii Eurocintroli, dokonało porówniania naziemnych systemów nadzoru (Ground Surveillance Systems) pracujących w trybach: Mode S Extender Squitter, Universal Access Transceiver (UAT), VHF Datalink Mode 4 (VDL-4) na lotnisku Heathrow. Wyniki doświadczeń dostępne są tutaj.



ADS-B trafia pod strzechy

Obraz z systemu ADS-B dostępny jest również na wielu stronach internetowych. Poniżej wymieniamy kilka z nich.

http://radar.piopawlu.net/ - wymaga bezpłatnej rejestracji
http://radarwaw.luftbrandzlung.org/
http://www.flygradar.nu/ostersjon.php

Źródło: http://radarwaw.luftbrandzlung.org/

Na rynku istnieją "domowe" odbiorniki sygnału ADS-B w cenie około 2700 zł

 

Źródło: dlapilota
comments powered by Disqus

Komentarze

Posiadacze transponderów VT-01, VT-01UC, VT-02 firmy Garrechr Avionik, mogą niewielkim nakładem kosztów zainstalowac system ADS-B, http://www.avionik.pl http://volkslogger.de/cms/index.php?option=com_content&task=view&id=29&I... http://www.ads-b.de/

Posiadasze transponderow firmy Garrecht Avionik mogą natychmiast zainstalowac system ADS-B. http://www.ads-b.de/ www.avionik.pl http://volkslogger.de/cms/index.php?option=com_content&task=view&id=29&I...