CPK: rozpoczęły się konsultacje na roboty budowlane tras kolejowych do lotniska
Rozpoczęły się wstępne konsultacje na roboty budowlane tras kolejowych łączących lotnisko w Baranowie z różnymi regionami Polski - poinformowało w piątek biuro prasowe Centralnego Portu Komunikacyjnego.
Jak w napisano w komunikacie, spółka rozpoczęła w piątek wstępne konsultacje rynkowe (WKR) z potencjalnymi wykonawcami. Ich celem - jak czytamy - "jest dialog z rynkiem w sprawie m.in. założeń planowanego postępowania przetargowego na roboty budowlane, warunków i kryteriów oceny ofert, zapisów umownych umożliwiających realizację zamówienia, rozkładu ryzyka między zamawiającego a wykonawców, pakietowania czy zakresu zamówień".
Do końca 2034 roku spółka Centralny Port Komunikacyjny planuje wybudować 12 tras kolejowych, w tym 10 tzw. szprych, prowadzących z różnych regionów Polski do Warszawy i nowego lotniska. W sumie to prawie 2000 km nowych linii kolejowych.
Zaznaczono też, że spółka CPK planuje również skonfrontować podejście polskiego rynku do innowacyjnych rozwiązań stosowanych z powodzeniem za granicą, takich jak np. rozliczenie w formule open book, tzw. target price, podwykonawca mianowany czy dostawy własne zamawiającego.
W konsultacjach - jak czytamy - mogą wziąć udział 33 podmioty z branży budowlanej. Wykonawcy uczestniczący w WKR będą podzieleni na wykonawców generalnych (odpowiedzialnych za całość procesu inwestycyjnego) i wykonawców poszczególnych branż. Zaznaczono, że konsultacje są kierowane zarówno do największych firm z branży budowlanej w Polsce i za granicą, jak i do lokalnych podmiotów specjalizujących się w poszczególnych branżach (roboty przygotowawcze, torowe, trakcyjne, sterowanie ruchem kolejowym itd.) oraz do organizacji zrzeszających firmy z branży budowlanej.
Postępowanie na roboty budowlane dla inwestycji kolejowych będzie kolejnym dużym przetargiem spółki CPK. W październiku 2021 r. ogłoszono postępowanie na projektowanie kolejowych "szprych” o wartości ponad 7 mld zł, do którego zostało zakwalifikowanych 11 oferentów m.in. z Polski, Belgii, Hiszpanii, Szwecji, Norwegii czy Korei Południowej.
Natomiast w styczniu tego roku ruszył przetarg na inżyniera kontraktu, czyli podmiot, który w imieniu spółki CPK będzie nadzorował poszczególne etapy inwestycji w programie kolejowym. Szacowana wartość tej umowy to 2,5 mld zł. W tym przypadku oferentów jest 20, m.in. z Polski, Francji, Niemiec i Stanów Zjednoczonych.
Oba postępowania są na etapie kontroli uprzedniej Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych, która poprzedza podpisanie umowy.
Obecnie CPK realizuje 10 kontraktów na studia wykonalności (STEŚ) w różnych częściach Polski. Dotyczą one kolejowych odcinków: Warszawa – Łódź, Łódź – Wrocław, Żarów – granica z Czechami, Sieradz – Poznań, Katowice – Ostrawa, Łętownia – Rzeszów, Trawniki – Zamość – Bełżec, Ostrołęka – Łomża – Giżycko, CPK - Płock - Włocławek i węzła kolejowego CPK. Łącznie prace przygotowawcze trwają już na 1300 km.
W komunikacie CPK dodano, że szczegółowe informacje dotyczące rozpoczętych WKR można znaleźć na platformie internetowej SmartPZP. Konsultacje prowadzone są w języku polskim i częściowo angielskim (w zakresie dokumentacji i odpowiedzi na pytania). Termin składania wniosków do udziału w konsultacjach upływa dnia 23 maja 2022 r. o godz. 10:00.
Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3 tys. hektarów zostanie wybudowany Port Lotniczy Solidarność, który w pierwszym etapie będzie w stanie obsługiwać 40 mln pasażerów rocznie. CPK ma być wybudowany do 2027 r. wraz z realizacją niezbędnych połączeń z komponentami sieci kolejowej i drogowej. (PAP)
autor: Ewa Wesołowska
ewes/ mmu/
Komentarze