CPK: 162 mln zł z UE na projekt linii kolejowej Sieradz-Poznań
Centralny Port Komunikacyjny otrzyma 162 mln zł z UE na prace projektowe linii kolejowej z Sieradza do Poznania - poinformowała w piątek spółka. Będzie to fragment 480-kilometrowej sieci Kolei Dużych Prędkości, łączącej Warszawę i Łódź z Poznaniem i Wrocławiem.
Spółka wyjaśniła, że pieniądze te pochodzą z unijnego instrumentu "Łącząc Europę"(CEF). Umowę o współpracy (Grant Agreement Project) w tym zakresie podpisali w piątek przedstawiciele Centralnego Portu Komunikacyjnego, Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej oraz Centrum Unijnych Projektów Transportowych.
CPK podkreśliła, że linia nr 85 na odcinku Sieradz-Kalisz-Pleszew-Poznań będzie ważnym fragmentem tzw. Y, czyli sieci Kolei Dużych Prędkości (KDP), łączącej Warszawę oraz Łódź z Poznaniem i Wrocławiem. "480-kilometrowa inwestycja istotnie skróci czasy przejazdów między tymi miastami, uwolni przepustowość istniejących linii kolejowych pod nowy ruch pasażerski i towarowy, a także włączy w ten system transportowy nowe lotnisko" - wskazała spółka.
Spółka podkreśla, że uruchomienie w 2035 r. odcinka linii KDP Sieradz-Poznań ma pozwolić na pokonanie tej trasy pociągiem w mniej niż 100 minut - szybciej niż obecnie. Będzie to możliwe dzięki podniesieniu prędkości eksploatacyjnej do 300-320 km/h.
Zadaniem CPK będzie m.in. opracowanie projektu budowlanego oraz uzyskanie decyzji o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej. Umowy kończą się uzyskaniem prawomocnej decyzji pozwolenia na budowę, która umożliwi rozpoczęcie prac budowlanych i przekazanie inwestycji do eksploatacji do 2035 roku.
"Na prace przygotowawcze do budowy +Y+ spółka CPK otrzymała już w sumie ok. 500 mln zł unijnego wsparcia. Złożyło się na nie m.in. dofinansowanie opracowania dokumentacji projektowej odcinka Warszawa-Łódź Niciarniana czy prac projektowych tunelu dalekobieżnego w Łodzi wraz z włączeniem w linię nr 14." - poinformował prezes CPK Filip Czernicki. Dodał, że spółka przygotowuje wnioski o kolejne środki.
W ramach Programu CPK ma powstać m.in. centralne lotnisko, zlokalizowane pomiędzy Warszawą i Łodzią, oraz system Kolei Dużych Prędkości. Spółka zakłada, że do końca 2024 r. uzyska od wojewody mazowieckiego decyzję lokalizacyjną, po otrzymaniu której możliwe będzie złożenie wniosku o pozwolenie na budowę lotniska. Nowe lotnisko ma zostać uruchomione pod koniec 2032 r. – jednocześnie z projektowanym odcinkiem Kolei Dużych Prędkości między Warszawą i Łodzią. Budowa ma ruszyć w 2026 r. Nowy port lotniczy ma być przystosowany początkowo do obsługi 34 mln pasażerów rocznie i zaprojektowany w taki sposób, by w perspektywie długoterminowej mógł być elastycznie rozbudowywany, zgodnie z potrzebami i prognozami rozwoju rynku. Szacowany koszt inwestycji do 2032 r. wynosi 131,7 mld zł. (PAP)
aop/ pad/
Komentarze