Przejdź do treści
PWS-26 (fot. Unknown author/Domena publiczna/Wikimedia Commons)
Źródło artykułu

Historia: instrukcja użytkowania samolotu PWS 26 oraz współpracy balonów z artylerią

Nawiązując do otwartej 6 czerwca wystawy "Polski Przemysł Lotniczy. Od traktatu ryskiego do kampanii wrześniowej" i pozostając w temacie historii lotnictwa polskiego, Centralna Biblioteka Wojskowa proponuje lekturę wydanej w 1937 r. "Instrukcji użytkowania samolotu PWS 26".

Samolot ten został opracowany pod kierownictwem inż. Augusta Bobka-Zdaniewskiego w biurze konstrukcyjnym Podlaskiej Wytwórni Samolotów jako udoskonalona wersja samolotu szkolno-treningowego PWS-16 bis. Wersja ta była przeznaczona do treningu w strzelaniu, bombardowania z lotu nurkowego i poziomego, akrobacji oraz nauki pilotażu bez widoczności ziemi. Od 1937 r. samoloty PWS-26 były używane w wojskowych szkołach lotniczych (w Dęblinie, Krośnie, Grudziądzu), a także w eskadrach treningowych pułków lotniczych.

PWS 26 był zwrotny, sterowny, stateczny, bezpieczny i łatwy w pilotażu, co czyniło go jednym z najlepszych europejskich samolotów szkolno-treningowych tego okresu. Po zamontowaniu uzbrojenia mógł być użyty do zaawansowanego szkolenia bojowego.

We wrześniu 1939 roku samoloty PWS 26 odbywały loty łącznikowe i obserwacyjne. Po Kampanii Wrześniowej liczne PWS 26 znalazły się w ZSRR i Rumunii, gdzie niektóre eksploatowano do końca wojny. Po zdobyciu przez Niemców Centrum Wyszkolenia Lotniczego w Dęblinie 30 sztuk zostało przez nich przejęte, a następnie wyremontowane. Dwa egzemplarze zostały wysłane do prób w Niemczech, reszta zaś sprzedana Rumunii.

Budowę i zasady działania samolotu PWS 26 poznacie zaglądając do Wojskowej Biblioteki Cyfrowej Zbrojownia: www.zbrojownia.cbw.wp.mil.pl

Po zapoznaniu się z instrukcją użytkowania samolotu PWS 26 zachęcamy do odwiedzenia Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie, gdzie eksponowany jest jeden z dwóch użytkowanych przez niemiecką Luftwaffe. Posiada on numer fabryczny 81-123 i zbudowano go w 1937 roku. W roku 1945 został znaleziony, wraz z innymi wrakami, niedaleko Poznania.

Przy okazji zachęcamy fanów historii lotnictwa do sięgnięcia po lekturę „Instrukcji współpracy balonów z artylerią”. Już na wstępie dowiadujemy się z niej, że: „Celem współpracy balonu z artylerią jest umożliwienie artylerii zwalczania celów ukrytych przed obserwacją naziemną. Zasadniczo balon współdziała wtedy, gdy obserwacja naziemna i wszystkie uzupełniające ją środki naziemne są niewystarczające. Obserwacja z balonu uzupełniając obserwację naziemną umożliwia artylerii większe wykorzystanie potęgi jej ognia. Obserwacja z balonu daje szczególne korzyści w terenie falistym, w którym zasiąg obserwacji naziemnej jest ograniczony, oraz w terenie płaskim przy strzelaniu na większą odległość...”.

Zainteresowanych bardziej szczegółowymi informacjami dot. współpracy balonów z artylerią zapraszamy do Zbrojowni: www.zbrojownia.cbw.wp.mil.pl


Przeczytaj również:
Wystawa: "Polski Przemysł Lotniczy. Od traktatu ryskiego do kampanii wrześniowej"

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony