Przejdź do treści
Xenon w lotny czerwcowy dzień na lotnisku Modlin/ fot. Wiesław Jarzyna
Źródło artykułu

Pierwsze polskie świadectwo kwalifikacji pilota wiatrakowca

Miło nam poinformować, gratulując jednocześnie sukcesu, że pan Wiesław Jarzyna decyzją Urzędu Lotnictwa Cywilnego nr 84 z dnia 08.03.2011r. uzyskał polskie świadectwo kwalifikacji pilota wiatrakowca ultralekkiego (PL-8156-UAGP-11 ) z uprawnieniami PDI (pre-departure inspection) oraz CVFR (uprawnienie umożliwiające wykonywanie lotów „z widocznością ziemi” – VFR – w przestrzeniach lotnisk kontrolowanych).

Jak twierdzi sam pilot: „To chyba przełom w naszym lotnictwie, bo jak się orientuję nie odnotowano dotychczas takiego dokumentu – czyli stał się precedens. Bardzo się cieszę z tego powodu, że to właśnie mnie udało się ten dokument zdobyć.” Pan Wiesław Jarzyna od kilku lat promuje bardzo intensywnie w Polsce ten rodzaj statku powietrznego i jak sam mówi takie świadectwo jest jakby rekompensatą poniesionego trudu.

Do tej pory posiadał świadectwo kwalifikacji uzyskane we Francji. Najpierw pilot próbował zdobyć świadectwo kwalifikacji w drodze uznania uprawnień z zagranicy przez nasz Urząd Lotnictwa Cywilnego. Jednak ta droga okazała się zbyt uciążliwa i skomplikowana dla polskich przepisów, gdyż według polskiego prawa, nie ma możliwości przepisania świadectwa kwalifikacji, które jest nadane za granicą. Taka opcja istnieje tylko w przypadku licencji.

W rezultacie do tematu trzeba było podejść inaczej - zdać egzamin w Polsce i uzyskać dzięki temu świadectwo. W związku z tym Urząd Lotnictwa Cywilnego wytypował pana Mirosława Zalewskiego, jako inspektora wspomagającego, który mógł przyjąć taki egzamin, gdyż posiada odpowiednie uprawnienia. Pan Wiesław Jarzyna zdał zarówno teoretyczny jak i praktyczny egzamin. Cała droga od momentu pierwszej próby z przepisaniem uprawnień do zdobycia świadectwa trwała około dwóch lat – ale radość jest niemała, gdyż daje nadzieję na zdobywanie kolejnych szczebli.

Czy to znaczy, że inni teraz mogą bez problemu zdobywać polskie świadectwa kwalifikacji na ten typ statku powietrznego? Jeszcze potrzebny jest do tego instruktor z polskimi uprawnieniami i program szkoleniowy zatwierdzony przez polski urząd, a co za tym idzie certyfikowany ośrodek szkoleniowy. Dlatego obecnie na celowniku pana Wiesława jest zdobycie uprawnień instruktorskich na wiatrakowiec. W następnej fazie celem będzie stworzenie zatwierdzonego przez ULC programu szkolenia i tym samym możliwość certyfikacji ośrodka, który by je przeprowadzał.

Wszystko to wymaga czasu, stworzenia odpowiednich przepisów i wielu dokumentów, które nie są jeszcze sformalizowane. Trzymamy kciuki za powodzenie i sprawne uregulowanie tych wszystkich formalności.

Do tej pory brakowało w Polsce tego typu świadectwa kwalifikacji, wszyscy latający wiatrakowcami w Polsce, latają na zagranicznych dokumentach. Możliwe, że tym, którzy będą ubiegać się o podobne świadectwo w Polsce, będzie teraz łatwiej je zdobyć, dołączając do grona pilotów sympatyków tego niewiarygodnego statku latającego.

Obecnie szacuje się, że całe szkolenie praktyczne i teoretyczne wraz z podjęciem egzaminów to koszt około 15 tys. zł. Należy jednak liczyć się z tym, że koszty te zmaleją po tym jak powstaną certyfikowane ośrodki szkoleniowe, które będą mogły kierować swoją ofertę nie tylko do pojedynczych zamożnych klientów – jak to bywa obecnie, ale też młodych ludzi, którzy chcą rozwijać swoją karierę w lotnictwie.

Z początkiem roku firma CELIER Aviation – producent wiatrakowca XENON 2, w której pilotem jest Wiesław Jarzyna, udowodniła swój prymat zdobytym Certyfikatem Nr 021 USP/C/2011 w zakresie projektowania, produkcji i obsługi – wydanym przez polski nadzór - Urząd Lotnictwa Cywilnego.

O certyfikacie dla firmy czytaj więcej w artykule Certyfikat dla firmy produkcyjnej

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony