Wytyczne dotyczące podziału kosztów i lotów zapoznawczych w Wielkiej Brytanii
Wielka Brytania wdrożyła narzucone przez Unię Europejską zmiany dotyczące operacji lotniczych i licencjonowania personelu. Zmiany te pozwalają wykonywać niektóre loty na zasadach niekomercyjnych. Dotyczą nieskomplikowanych samolotów, śmigłowców, szybowców oraz balonów (czyli wszystkich konstrukcji, których nie obejmuje definicja „skomplikowanego statku powietrznego”).
Nowe zapisy dają swobodę posiadaczom licencji PPL, NPPL i LAPL w zakresie:
1. Podziału kosztów operacji lotniczych pomiędzy osoby prywatne
2. Lotów zapoznawczych
Należy pamiętać, że nowelizacja dotyczy na razie jedynie przestrzeni powietrznej Wielkiej Brytanii. Pozostałe kraje członkowskie EASA mają przyjąć ją w sierpniu 2016 roku, należy jednak mieć na uwadze możliwość wnioskowania państwowych władz lotniczych o wydłużenie terminu implementacji.
Podział kosztów przez osoby prywatne
Z czterech do sześciu zwiększono maksymalną liczbę osób na jakie można podzielić bezpośrednie koszty lotu. Koszty bezpośrednie obejmują paliwo, opłaty lotniskowe i opłaty za wynajem maszyny. Pozostałe koszty nie związane bezpośrednio z lotem, jak np. roczne koszty utrzymania nie mogą być dzielone.
Zniesiono wymóg, by koszty były dzielone po równo przez wszystkich użytkowników. Ile zapłaci każda z osób to kwestia umowna, jednak także pilot musi wziąć na siebie część zobowiązań.
Lot może być reklamowany z wyprzedzeniem, jednak musi być wyraźnie powiedziane, że jest objęty podziałem kosztów, a nie lotem komercyjnym w ramach AOC (Air Operators Certificate). Brytyjskie prawo zabrania bowiem reklam przewozu lotniczego bez licencji AOC. Celem jest umożliwienie dzielenia kosztów przez przyjaciół i znajomych, a nie działalność pod szyldem „air taxi”.
Loty zapoznawcze
Stworzone przez EASA z myślą o osobach, które chcą posmakować latania za sterami niewielkich samolotów. Pilot organizujący taki lot nie musi być instruktorem, jeśli pozostałe wymagania dla tego typu lotów zostaną spełnione: lot odbędzie się w ramach organizacji szkoleniowej certyfikowanej przez EASA (approved training organisation - ATO) i mającej swoją siedzibę na terenie Wielkiej Brytanii lub w ramach organizacji promującej latanie sportowe czy rekreacyjne. W tym drugim przypadku spełnione muszą być dalsze warunki:
- Samolot jest własnością organizacji
- Zysk z lotów zasili wyłącznie budżet organizacji
- Loty z udziałem osób niezrzeszonych w organizacji mogą stanowić jedynie marginalną część działalności lotniczej organizacji
Czas trwania takiego lotu wynosiłby od 30 do 90 minut, jednak w przypadku szybowców będzie to zależało w dużym stopniu od warunków atmosferycznych. Samoloty i śmigłowce muszą wylądować na lotnisku startu.
Takie loty nie mogą zastąpić lotów szkolnych z doświadczonym instruktorem na pokładzie. Czas spędzony w powietrzu jako pasażer lotu zapoznawczego nie będzie wliczany do nalotu danej osoby.
Posiadacze prywatnych licencji mogą wykonywać loty zapoznawcze, nie mogą oni jednak otrzymywać za nie wynagrodzenia.
Definicje:
Organizacja stworzona w celu promowania latania sportowego czy rekreacyjnego to organizacja non-profit zrzeszająca entuzjastów lotnictwa, działająca w zgodzie z właściwymi krajowymi przepisami dotyczącymi funkcjonowania odpowiednio: organizacji pożytku publicznego, fundacji czy stowarzyszeń.
Lot zapoznawczy to każdy krótkotrwały lot, za który nie jest pobierane wynagrodzenie, przeprowadzany przez uprawnioną do tego organizację lotniczą, mający na celu promowanie latania sportowego lub rekreacyjnego.
Działalność marginalna oznacza działalność, która reprezentuje niewielką część ogólnej działalności organizacji lotniczej, prowadzoną głównie w celach promocji lub rekrutacji nowych członków. Organizowanie lotów zapoznawczych na dużą skalę, będących głównym celem działalności w świetle przepisów nie jest działalnością marginalną. Nie są nią również loty zapoznawcze organizowane w celu czerpania zysków.
Komentarze