Bułgaria: zaprezentowano pierwszy myśliwiec F-16 dla Sił Powietrznych
Pierwszy bułgarski myśliwiec F-16 Block 70 został zaprezentowany w niedzielę w 3. Bazie Lotniczej w Graf Ignatiewo. Samolot ten oznacza początek nowego etapu modernizacji i rozwoju zdolności obronnych naszych Sił Powietrznych. Do końca roku do Bułgarii ma trafić kolejnych siedem maszyn tego typu.
Dzisiaj jest wyjątkowy dzień dla Bułgarskich Sił Powietrznych. Obserwujemy proces ich transformacji technologicznej. Minister obrony Atanas Zapryanow stwierdził, że ten rok będzie szczególnie dobry dla obronności.
"Witamy samolot z numerem bojowym 301, ale przede wszystkim jest to początek nieuniknionej i nieodwracalnej modernizacji bułgarskiej armii" – powiedział premier Rosen Żelazkow podczas specjalnej uroczystości w bazie lotniczej Graf Ignatiewo w południowej części kraju.
W wydarzeniu uczestniczył też m.in. zastępca asystenta ministra obrony USA ds. NATO i Europy David Baker. Amerykański gości stwierdził, że zakup F-16 przez Bułgarię to "kamień milowy" w modernizacji armii tego kraju.
"Wasze dzisiejsze inwestycje wzmocnią bezpieczeństwo Bułgarii na nadchodzące dziesięciolecia i pozwolą wam wnieść większy wkład do Sojuszu Północnoatlantyckiego" – stwierdził Baker.
Pierwszy bułgarski myśliwiec F-16 Block 70 przyleciał do Bułgarii już 2 kwietnia br. Samolot wylądował na pasie startowym o godzinie 14:29. Jego przebazowanie odbyło się w dwóch fazach - lot z Greenville w Południowej Karolinie, nad Oceanem Atlantyckim do Hiszpanii, w grupie dwóch samolotów dla Słowackich Sił Powietrznych oraz lot z Hiszpanii do Bułgarii.
Tankowanie samolotu odbyło się w powietrzu przy użyciu latającego tankowca KS-135 Gwardii Narodowej Tennessee. Zgodnie z międzynarodowym prawem lotniczym samolot poleciał do Bułgarii z insygniami Sił Powietrznych USA. Po wylądowaniu na lotnisku w 3 bazie lotniczej zastąpiono je insygniami Bułgarskich Sił Powietrznych.
Na granicy z Bułgarią myśliwiec spotkał się z samolotem szkoleniowym MiG-29, pilotowanym przez dowódcę sił powietrznych, generała majora Nikołaja Rusewa. W drugiej kabinie "Miga" siedział pilot z 3. Bazy Lotniczej, major Georgi Filipow. Oba samoloty wspólnie pokonały dystans do lotniska Graf Ignatievo.
Amerykański pilot, major Jason Royko, który pilotował F-16 w Bułgarii, został powitany zgodnie ze starym bułgarskim zwyczajem chlebem i solą przez dziewczęta w strojach narodowych oraz przez obu dowódców - Sił Powietrznych, generała majora Nikołaja Ruseva i pułkownika Metodiego Orłowa.
Kapitan Aleksander Welinow – pierwszy bułgarski pilot, który pomyślnie ukończył kurs szkoleniowy na F-16 – przedstawił krótki przegląd możliwości nowo nabytego myśliwca wielozadaniowego.
Pierwszy bułgarski samolot F-16 Block 70, wyprodukowany przez Lockheed Martin, jest dwumiejscowym samolotem szkolno-bojowym.
Władze w Sofii zamówiły łącznie 16 amerykańskich myśliwców, które zastąpią sowieckie MiGi-29. Transakcja, która jest największym kontraktem na modernizację armii od transformacji ustrojowej z 1989 roku, opiewa na ok. 2,4 mld euro. W tym roku bułgarskie siły powietrzne mają otrzymać w sumie osiem F-16, a kolejne mają przybyć w 2027 roku.
AFP podkreśliła, że Bułgaria, która od ponad 20 lat jest członkiem NATO, długo odkładała modernizację często przestarzałych swych sił powietrznych. Obecnie władze w Sofii przeznaczają na obronność ponad 2 proc. PKB.



Komentarze