Przejdź do treści
Brygada Lotnictwa MW
Źródło artykułu

SH-2G w Porcie Wojennym

Nietypowa operacja startu śmigłowca z okrętu zacumowanego w Porcie Wojennym odbyła się dzisiaj w Gdyni. Załoga śmigłowca SH-2G z 28. Puckiej Eskadry Lotniczej przebazowała się z pokładu fregaty rakietowej ORP „Gen. K. Pułaski” na macierzyste lotnisko w Gdyni Babich Dołach po zakończeniu ubiegłotygodniowych manewrów na Bałtyku.

W ubiegły piątek zakończyły się pięciodniowe manewry 3. Flotylli Okrętów z udziałem samolotów i śmigłowców Gdyńskiej Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej. W poniedziałek, 8 lutego, na fregatę rakietową ORP „Pułaski” przebazował się uczestniczący w ćwiczeniach śmigłowiec pokładowy zwalczania okrętów podwodnych SH-2G. Zaplanowane w dniu zakończenia manewrów przebazowanie śmigłowca ze względu na trudne warunki atmosferyczne panujące na lotnisku w Gdyni Babich Dołach odbyło się dopiero dzisiaj. Operacje startów i lądowań na fregacie odbywają się zwykle podczas przejścia okrętu w pełnym morzu. Tym razem SH-2G wystartował z pokładu okrętu zacumowanego przy nabrzeżu Portu Wojennego w Gdyni.

Śmigłowce Kaman SH-2G Super Seasprite trafiły do lotnictwa Marynarki Wojennej wraz z pozyskaniem ze Stanów Zjednoczonych fregat rakietowych typu Oliver Hazard Perry. Dwie pierwsze maszyny dotarły do Polski na pokładzie ORP „Gen. T. Kościuszko” w październiku 2002 roku. Rok później, z bazy lotnictwa morskiego w Nordholz w Niemczech przyleciały kolejne dwie. W sierpniu 2003 roku oficjalnie weszły one do służby w składzie nowo sformowanego klucza śmigłowców pokładowych. SH-2G jest przeznaczony do prowadzenia rozpoznania, wykrywania i identyfikacji celów nawodnych oraz poszukiwania i niszczenia okrętów podwodnych. Może uczestniczyć w akcjach poszukiwania i ratowania życia (SAR). Wykorzystywany jest również jako śmigłowiec logistyczny - do zaopatrywania własnych jednostek pływających. Śmigłowiec ten jest wyposażony w radar obserwacji obiektów nawodnych oraz systemy do wykrywania okrętów podwodnych - wyrzucane pławy radiohydroakustyczne oraz detektor anomalii magnetycznych. Trzy maszyny przystosowano do przenoszenia torpedy MU-90.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony