Pokładowy SH-2G ćwiczył z niemiecką fregatą
Trzech pilotów oraz dwóch nawigatorów klucza śmigłowców pokładowych uczestniczyło wczoraj w ćwiczeniach z fregatą FGS Mecklenburg-Vorpommern. W trakcie kilkugodzinnej współpracy na Bałtyku SH-2G polskiej Marynarki Wojennej wykonał ponad 30 operacji startów i lądowań na niemieckim okręcie.
Po przylocie na fregatę piloci i nawigatorzy z 43. Bazy Lotnictwa Morskiego w Gdyni Babich Dołach uczestniczyli w krótkim briefingu z personelem zabezpieczającym operacje śmigłowcowe na okręcie. Treningowe operacje startów i lądowań na pokładzie okrętu odbywały się w dzień i w nocy. Podczas współpracy przećwiczono również tzw. „tankowanie na gorąco” czyli uzupełnianie zapasu paliwa bez wyłączania silników śmigłowca.
Pod koniec września tego roku załoga polskiego SH-2G współpracowała już z fregatą FGS Schleswig-Holstein. Wówczas oprócz treningowych operacji startów i lądowań doskonalono również proceduralne podejścia do lądowania wykorzystywane podczas trudnych warunków atmosferycznych oraz operacje podjęcia rozbitka z pokładu okrętu przy pomocy dźwigu.
Wspólne ćwiczenia są wynikiem porozumienia pomiędzy ministrami Obrony Narodowej obu państw zawartego w Warnemunde w maju 2013 roku oraz rozmów sztabowych, podczas których ustalono szczegóły współpracy załóg śmigłowców polskiej Marynarki Wojennej z niemieckimi okrętami.
SH-2G to śmigłowiec przeznaczony do prowadzenia rozpoznania, wykrywania i identyfikacji jednostek nawodnych, poszukiwania, śledzenia i niszczenia okrętów podwodnych a także działań poszukiwawczo–ratowniczych i logistycznych. Jego podstawowe wyposażenie stanowi radar obserwacji obiektów nawodnych oraz systemy wykrywania okrętów podwodnych - wyrzucane pławy radiohydroakustyczne i detektor anomalii magnetycznych. Doświadczenia wyniesione z udziału lotnictwa Marynarki Wojennej w operacjach NATO spowodowały przystosowanie tych maszyn do prowadzenia ognia w pokładowej broni strzeleckiej. Umożliwia to ich wykorzystanie w zwalczaniu zagrożeń asymetrycznych czy wsparciu działań wojsk specjalnych. SH-2G zostały również przystosowane do przenoszenia torpedy MU-90 Impact. Na wyposażeniu 43. Bazy Lotnictwa Morskiego znajdują się cztery tego typu maszyny. W skład załogi SH-2G wchodzi dwóch pilotów oraz nawigator-operator systemów poszukiwawczo-uderzeniowych.
FGS Mecklenburg-Vorpommern jest jedną z czterech fregat typu Brandenburg. Do służby weszła w 1996 roku. Głównym zadaniem okrętu jest prowadzenie działań zwalczania okrętów podwodnych oraz zwalczanie okrętów nawodnych i środków napadu powietrznego.
Komentarze