Osłona transportu morskiego
Wczoraj (poniedziałek, 15 października) Marynarka Wojenna rozpoczęła kolejne w tym roku manewry Okrętowej Grupy Zadaniowej. Scenariusz ćwiczenia zakłada prowadzenie operacji osłony morskich szlaków komunikacyjnych i utrzymania bezpieczeństwa transportu morskiego w obliczu sytuacji kryzysowej. W manewrach uczestniczy śmigłowiec pokładowy SH-2G oraz samoloty patrolowo - rozpoznawcze An-28B1R.
W skład tzw. Okrętowej Grupy Zadaniowej wchodzą następujące siły Marynarki Wojennej: fregata rakietowa ORP „Gen. T. Kościuszko” z bazującym na jej pokładzie śmigłowcem SH-2G, okręt rakietowy ORP „Orkan”, okręt dowodzenia siłami obrony przeciwminowej ORP „Kontradmirał X. Czernicki”, niszczyciel min ORP „Mewa”, trałowiec ORP „Gopło”, zbiornikowiec Z-1 oraz samoloty patrolowo - rozpoznawcze An-28B1R. W ćwiczeniu uczestniczy również jednostka specjalna „Formoza” oraz samoloty Su-22 (Siły Powietrzne).
Głównym założeniem manewrów jest przeprowadzenie operacji osłony morskich szlaków komunikacyjnych, którymi dostarczane są do portów surowce i towary strategiczne oraz pomoc wojskowa, logistyczna i humanitarna. Załogi okrętów będą monitorowały morskie szlaki komunikacyjne, wykonają strzelania artyleryjskie do celów morskich i strzelania rakietowe do celów powietrznych. Podczas ćwiczenia prowadzone będzie rozpoznanie, stawianie własnych zagród minowych oraz poszukiwanie i zwalczanie zagród minowych przeciwnika. Przećwiczone zostaną także działania antyterrorystyczne i antypirackie. Marynarze prowadzić będą operacje boardingowe i blokadowe. Polegały one będą na kontroli podejrzanych jednostek pływających, jak również na niedopuszczeniu ich w rejony portów oraz istotnych dla transportu morskiego szlaków żeglugowych. Działania okrętów będą wspierać załogi śmigłowca pokładowego SH-2G z 43. Bazy Lotnictwa Morskiego w Gdyni Babich Dołach oraz załogi samolotów patrolowo - rozpoznawczych Bryza z 44. Bazy Lotnictwa Morskiego w Siemirowicach.
Współpraca śmigłowca pokładowego z fregatą:
Śmigłowiec pokładowy SH-2G może być wykorzystywany do prowadzenia rozpoznania, wykrywania i identyfikacji celów nawodnych oraz poszukiwania, śledzenia i niszczenia okrętów podwodnych. Może prowadzić działania SAR (ang. Search and Rescue - poszukiwania i ratowania) i wykonywać zadania logistyczne, np. zaopatrywania własnych jednostek pływających. SH-2G jest wyposażony w radar obserwacji obiektów nawodnych oraz systemy do wykrywania okrętów podwodnych - wyrzucane pławy radiohydroakustyczne oraz detektor anomalii magnetycznych. Przystosowany jest również do przenoszenia torpedy MU-90 i prowadzenia ognia z pokładowej broni strzeleckiej. Samoloty patrolowo – rozpoznawcze An-28 Bryza 1R wyposażone są w radar obserwacji obiektów nawodnych ARS-400 oraz system ŁS-10 umożliwiający transmisję danych. Dzięki wyposażeniu w system namierzania sygnałów z radiostacji ratowniczych CHELTON oraz tratwę ratowniczą patrolowe Bryzy mogą również prowadzić działania SAR (ang. Search and Rescue - poszukiwania i ratownictwa).
Równolegle do zadań typowo bojowych załogi okrętów ćwiczyć będą obronę przeciwawaryjną polegającą na walce z pożarami i z przebiciami kadłuba. Istotnym elementem manewrów będzie tzw. RAS (Replenishment at Sea) czyli zaopatrywanie na morzu. Chodzi o uzupełnianie przez okręty zapasów paliwa, wody i innego zaopatrzenia na morzu (z jednostki logistycznej) bez konieczności wchodzenia do portów. Takie rozwiązanie pozwala okrętom na długotrwałe przebywanie na morzu. Przykładowo fregaty rakietowe mogą samodzielnie operować do 30 dni, a dzięki operacjom RAS czas ten jest niemalże nieograniczony.
Cechą charakterystyczną tego typu manewrów jest wykorzystanie tzw. Okrętowej Grupy Zadaniowej (OGZ) do prowadzenia operacji morskich. OGZ to zespół okrętów różnych klas, które realizują w sposób spójny i skoordynowany szeroki zakres zadań i mogą natychmiast reagować wobec różnego typu zagrożeń. Mogą zatem prowadzić kompleksową osłonę transportu morskiego przed atakami z powietrza, wody i spod jej powierzchni. Mogą jednocześnie prowadzić operacje przeciwminowe, antyterrorystyczne i antypirackie, rozpoznanie i monitoring żeglugi. Manewry Okrętowej Grupy Zadaniowej realizowane są przy wykorzystaniu sił 3. Flotylli Okrętów w Gdyni, 8. Flotylli Obrony Wybrzeża w Świnoujściu oraz Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej, a także we współdziałaniu z pozostałymi rodzajami Sił Zbrojnych RP.
kmdr ppor. Czesław Cichy
Komentarze