Konkurs modelarsko-fotograficzny BLMW rozstrzygnięty
W dniu 7 lipca, zgodnie z regulaminem konkursu, który Brygada Lotnictwa Marynarki Wojennej ogłosiła w kwietniu, zebrała się komisja konkursowa, która wybrała zwycięską pracę – zdjęcia modelu jednego z samolotów, eksploatowanego w trakcie 100 letniej historii lotnictwa morskiego.
15 lipca 2020 roku Brygada Lotnictwa Marynarki Wojennej obchodzić będzie swoje święto. W tym roku okazja do świętowania jest jednak wyjątkowa. Tego dnia świętować będziemy setną rocznicę powstania polskiego lotnictwa morskiego. Niestety, większość zaplanowanych przez nas przedsięwzięć, ze względów epidemicznych musiała pozostać w sferze planów, które nigdy nie zostaną zrealizowane. Postanowiliśmy jednak wprowadzić kilka pomysłów w życie, zwłaszcza tych, które nie wymagają skracania, koniecznego w tych trudnych czasach, dystansu społecznego. W początkach kwietnia ogłosiliśmy konkurs modelarsko-fotograficzny, którego celem było propagowanie historii polskiego lotnictwa morskiego; sprzętu eksploatowanego przez jednostki lotnictwa morskiego, jego organizacji i tradycji. Zgodnie z przyjętym harmonogramem konkurs został rozstrzygnięty. Komisja konkursowa, po burzliwych obradach, dokonała niełatwego wyboru. Wszystkie nadesłane prace cechowały: wysoka jakość wykonania modeli i pomysłowość aranżacji przedstawionych na fotografiach scen. Komisja przyjęła do finałowego zestawienia trzy prace, trzech różnych maszyn, symbolizujących trzy różne okresy w historii lotnictwa morskiego: wodnosamolot typu R.XIIIG z czasów Morskiego Dywizjonu Lotniczego (1920-39), śmigłowiec ZOP Mi-4ME z 28. Eskadry lotniczej z Darłowa (1962-83) oraz śmigłowiec W-3T Sokół – jeden z dwóch pierwszych tego typu śmigłowców w Siłach Zbrojnych RP, które trafiły w 1989 r. do 18. eskadry lotnictwa łącznikowego MW (1966-90).
Ostatecznym zwycięzcą konkursu został Przemysław Litewka z Poznania, autor modelu wodnosamolotu Lublin R.XIIIG. Zwycięscy serdecznie gratulujemy.
Wyrazy uznania BLMW śle wszystkim uczestnikom konkursu, których pasja, wyrażona w modelarskich wyobrażeniach lotnictwa morskiego, ujawniła się z całą siłą w nadesłanych pracach. Gratulujemy, podziwiamy i dziękujemy za propagowanie wiedzy o lotnictwie morskim.
W galerii prezentujemy zwycięską pracę.
Samolot Lublin R.XIII zaprojektował inż. Jerzy Rudlicki, główny konstruktor Zakładów Mechanicznych E. Plage i T. Laśkiewicz w Lublinie. Był morską wersją lądowego R.XIV, którego oblot odbył się w czerwcu 1930 roku. Ostatni, piętnasty egzemplarz R.XIV stał się prototypem samolotu R-XIII. Produkcja seryjna rozpoczęła się 17 września 1931 roku, a rok później pierwszy samolot wszedł do służby. Odpowiadając na zapotrzebowanie Marynarki Wojennej opracowano wersję z pływakami, która posiadała zwiększone wymiary i gorsze osiągi. Wodnosamoloty, dostarczone do MDLotu w październiku i listopadzie 1932 roku, otrzymały oznaczenie R-XIII bis/hydro. Rok później MDLot zamówił 10 wodnosamolotów R-XIII ter/hydro, które były wersją pływakową samolotów Lublin R-XIIID. W maju 1934 r. Marynarka Wojenna zamówiła kolejne 6 egzemplarzy, tym razem w zmienionej wersji oznaczonej R-XIIIG. Dodatkowo, wytwórnia Plage&Laśkiewicz wyprodukowała siódmy egzemplarz, w zamian za niezrealizowane wcześniejsze zamówienie na R.VIII bis. W przededniu wybuchu II wojny światowej MDLot dysponował czterema R-XIII ter i sześcioma R-XIIIG. Po zbombardowaniu puckiej bazy przez niemieckie lotnictwo wodnosamoloty ewakuowano na Hel, gdzie do 8 września zostały zniszczone przez lotnictwo niemieckie. Jeden egzemplarz R-XIIIG na kołach, przydzielony do plutonu łącznikowego Lądowej Obrony Wybrzeża w Rumii, uległ rozbiciu 17 września podczas startu z meldunkiem sytuacyjnym do Warszawy. Nielatająca replika Lublina R-XIIIG/hydro znajduje się w Muzeum MDLotu w Pucku.
Komentarze