Intruz pod wodą
Od wtorku, 27 października, na Bałtyku trwa trzydniowe ćwiczenie taktyczne Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej w poszukiwaniu okrętów podwodnych. W działaniach zwalczania okrętów podwodnych (ZOP) na poligonie morskim uczestniczą załogi samolotów i śmigłowców z Gdyni, Darłowa i Siemirowic.
Dzisiaj kończy się trzydniowe ćwiczenie taktyczne lotnictwa Marynarki Wojennej w poszukiwaniu okrętów podwodnych. W dniu wczorajszym, w działaniach uczestniczyły załogi śmigłowców pokładowych SH-2G oraz śmigłowców ZOP Mi-14PŁ z 28. Puckiej Eskadry Lotniczej i 29. Darłowskiej Eskadry Lotniczej. W ostatnim dniu ćwiczenia, poszukiwania okrętu podwodnego na Bałtyku będzie prowadziła załoga samolotu patrolowo – rozpoznawczego An-28B1RM Bis z 30. Kaszubskiej Eskadry Lotniczej. Załogi SH-2G i Bryzy Bis do poszukiwań okrętu wykorzystywały detektor anomalii magnetycznych, załogi śmigłowców Mi-14PŁ - stację hydroakustyczną. W ćwiczeniu uczestniczą dwa okręty podwodne typu Kobben z 3. Flotylli Okrętów w Gdyni: ORP „Sęp” oraz ORP „Bielik”.
Zwalczanie okrętów podwodnych (poszukiwanie, śledzenie i niszczenie okrętów podwodnych) samodzielnie i we współpracy z okrętami to jedno z głównych zadań Gdyńskiej Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej. Najdłuższe doświadczenie w prowadzeniu tego typu działań ma 29. Eskadra Lotnicza z Darłowa wyposażona w śmigłowce Mi-14PŁ. Po wprowadzeniu do eksploatacji śmigłowców pokładowych SH-2G oraz samolotu patrolowo – rozpoznawczego Bryza Bis zdolność prowadzenia działań ZOP pozyskały również 28. Eskadra Lotnicza w Gdyni Babich Dołach oraz 30. Eskadra Lotnicza w Siemirowicach.
Śmigłowce Mi-14PŁ działania ZOP mogą prowadzić przy pomocy opuszczanej stacji hydroakustycznej, detektora anomalii magnetycznych oraz wyrzucanych pław radiohydroakustycznych. Maszyny te mogą być uzbrojone w bomby głębinowe PŁAB-250-120 lub torpedę MU-90. Załoga „czternastki” składa się z dwóch pilotów, technika pokładowego oraz nawigatora obsługującego systemy poszukiwawczo - uderzeniowe.
Śmigłowce SH-2G do zadań ZOP wyposażono w wyrzucane pławy radiohydroakustyczne oraz detektor anomalii magnetycznych. SH-2G zostały również przystosowane do przenoszenia torpedy MU-90. Załoga śmigłowca pokładowego SH-2G składa się z dwóch pilotów oraz nawigatora – operatora systemów pokładowych.
W skład załogi samolotu patrolowo – rozpoznawczego An-28B1RM Bis wyposażonego między innymi w wyrzucane pławy radiohydroakustyczne oraz detektor anomalii magnetycznych wchodzi dwóch pilotów, technik pokładowy oraz w zależności od wykonywanego zadania, do czterech nawigatorów - operatorów systemów pokładowych.
Komentarze