BLMW: XX Finał Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy
Od wczoraj można wziąć udział w licytacjach specjalnych aukcji przygotowanych przez Marynarkę Wojenną w ramach XX Finału Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy. Tym razem będzie „lot” symulatorem, lot samolotem Bryza oraz rejs fregatą rakietową i okrętem transportowo - minowym. Marynarka Wojenna uczestniczy w licytacjach na rzecz WOŚP od 2009 roku. Do tej pory łączna kwota uzyskana z tych licytacji wyniosła blisko 140 000 złotych.
XX. Finał Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy odbędzie się 8 stycznia 2012 roku. Hasło przewodnie Finału to: „Gramy z pompą! Zdrowa mama, zdrowy wcześniak, zdrowe dziecko, czyli na zakup najnowocześniejszych urządzeń dla ratowania życia wcześniaków oraz pomp insulinowych dla kobiet ciężarnych z cukrzycą."
W kolejnej edycji Finału WOŚP uczestniczyć będzie 120 tysięcy wolontariuszy, skupionych w ponad 1500 sztabach w Polsce i na świecie. Odbędzie się kilkadziesiąt imprez zamkniętych. W dniu Finału prowadzona będzie licytacja Złotych Serduszek i Kart Telefonicznych, a także ponad 100 tysięcy aukcji w serwisie www.aukcje.wosp.org.pl. Punktem kulminacyjnym Finału jest happening „Światełko do Nieba", przyjmujący w wielu miejscach w Polsce formę widowiskowego pokazu sztucznych ogni.
Aukcje Marynarki Wojennej prowadzone są na portalu www.aukcje.wosp.org.pl (przygotowanym przez serwis Allegro.pl). Licytacje rozpoczęły się w poniedziałek, 19 grudnia. W ramach aukcji prowadzonych na rzecz XX Finału WOŚP Marynarka Wojenna zaoferowała lot samolotem monitoringu ekologicznego „Bryza” (ok. 4 godzin dla jednej osoby), „lot” symulatorem samolotu „Bryza” (dla jednej osoby) oraz jednodniowy rejs fregatą rakietową (jeden dzień dla jednej osoby) i rejs okrętem transportowo - minowym (od 1 do 3 dni dla jednej osoby). Loty oraz rejsy odbędą się w ramach planowych ćwiczeń MW w terminach zależnych od programów szkoleniowych. Szczegółowe dane na temat warunków udziału w licytacjach opublikowane zostały w opisach aukcji na stronie www.aukcje.wosp.org.pl.
1. LOT SAMOLOTEM MONITORINGU EKOLOGICZNEGO „BRYZA”
Zwycięzca aukcji będzie mógł uczestniczyć w locie patrolowym na kontrolę czystości wód Bałtyku w Polskiej Strefie Ekonomicznej. Zapozna się ze specyfiką szkolenia załóg samolotów patrolowo – rozpoznawczych i monitoringu ekologicznego. Pozna budowę, wyposażenie samolotów oraz specyfikę wykonywania lotów patrolowych nad obszarami morskimi. Lot potrwa ok. 4 godzin.
Zwycięzca aukcji musi spełnić następujące warunki:
- ukończone 18 lat;
- obywatelstwo polskie;
- zaświadczenie lekarskie o zdolności i braku przeciwwskazań do odbycia takiego lotu;
- ubezpieczenie NW na lot.
Samoloty monitoringu ekologicznego An-28E są przeznaczone do lotów patrolowych, których celem jest kontrola czystości obszarów morskich. W ciągu jednego takiego patrolu monitorowany jest obszar wzdłuż trasy o długości około 1000 km. Od 2004 roku lotnicy morscy wykonali 100 takich misji spędzając w powietrzu ponad 440 godzin. Loty te mają zarówno charakter prewencyjny jak i interwencyjny, ponieważ 44. Baza Lotnictwa Morskiego w Siemirowicach utrzymuje gotowość do wykonania takich lotów „na wezwanie”. Podczas wykonywania takich lotów Marynarka Wojenna ściśle współpracuje z Urzędem Morskim na rzecz ochrony środowiska naturalnego Bałtyku.
Samoloty monitoringu ekologicznego An-28E wyposażone są w radar obserwacji bocznej MSS-5000 oraz podkadłubowy skaner do pomiaru zanieczyszczeń na powierzchni wody. Samolot z numerem 0404 posiada dodatkowe zbiorniki paliwa, dzięki czemu jego długotrwałość lotu wzrosła z 4 do 6 godzin. Maszynę z numerem burtowym 0405 wyposażono w system umożliwiający automatyczną identyfikację jednostek pływających AIS (Automatic Identification System). Podczas monitoringu na pokładzie znajduje się również sprzęt umożliwiający wykonanie dokumentacji fotograficznej. Załogi ekologicznych Bryz mogą wykryć zanieczyszczenie na powierzchni wody, znaleźć jego przyczynę oraz wykonać dokumentację pozwalającą na wszczęcie postępowania, w efekcie którego sprawca poniesie konsekwencje za zanieczyszczenie środowiska.
2. „LOT” SYMULATOREM SAMOLOTU „BRYZA”:
Zwycięzca aukcji będzie mógł poczuć się jak pilot lotnictwa morskiego. Zapozna się ze specyfiką szkolenia załóg samolotów patrolowo – rozpoznawczych, monitoringu ekologicznego oraz transportowych na jedynym w kraju i na świecie symulatorze samolotu typu „Bryza”. Pozna budowę urządzenia, zasady jego użytkowania oraz elementy szkolenia personelu lotniczego. Po przeszkoleniu przez instruktora będzie mógł odbyć samodzielny lot symulatorem.
Symulator lotu TL-28B jest przeznaczony do szkolenia i egzaminowania załóg samolotów typu Bryza. Znajduje się na lotnisku MW w Siemirowicach. Urządzenie symuluje właściwości realnego lotu, działanie i sterownie silnikami oraz funkcjonowanie wszystkich systemów pokładowych. Zastosowane w nim rozwiązania pozwalają na kontrolowanie działania załogi i wpływanie na przebieg lotu poprzez wprowadzanie zmian warunków lotu, złożoności sytuacji radionawigacyjnej i symulowanie usterek poszczególnych układów samolotu. Symulator TL-28B jest użytkowany przez Marynarkę Wojenną od grudnia 2000 roku. W ciągu 11 lat eksploatacji „wylatał“ ponad 8400 godzin (od początku tego roku ponad 1100 godzin). Szkolą się na nim piloci „Bryz“ z jednostek Marynarki Wojennej oraz załogi tego typu samolotów z jednostek Sił Powietrznych.
Zobacz: relacja z „lotu“ symulatorem ubiegłorocznego zwycięscy aukcji
3. REJS FREGATĄ RAKIETOWĄ:
Zwycięzca aukcji będzie mógł obserwować specyfikę szkolenia na fregacie rakietowej. Pozna budowę okrętu, zasady jego działania oraz zadania jakie wykonuje fregata podczas działań na morzu. Rejs potrwa ok. 8 godzin.
Zwycięzca aukcji musi spełnić następujące warunki:
- ukończone 18 lat;
- obywatelstwo polskie;
- zaświadczenie lekarskie o zdolności i braku przeciwwskazań do odbycia takiego rejsu;
- ubezpieczenie NW na rejs.
W skład sił Marynarki Wojennej wchodzą dwie fregaty rakietowe: ORP „Gen. K. PUŁASKI” i ORP „Gen. T. KOŚCIUSZKO”. To jedne z najbardziej znanych polskich okrętów. W ciągu ostatnich 10 lat służby w polskiej Marynarce Wojennej przebyły ponad 100 tysięcy mil morskich. Brały udział w kilkudziesięciu ćwiczeniach międzynarodowych w tym w największych morskich manewrach Sojuszu Północnoatlantyckiego i Partnerstwa dla Pokoju. ORP „Gen. K. Pułaski” uczestniczył dwukrotnie w operacji antyterrorystycznej ACTIVE ENDEAVOUR i w składzie elitarnego zespołu okrętów NATO SNMG-1 (ang. Standing NATO Maritime Group One) na Morzu Śródziemnym i Morzu Czarnym. Główne zadania fregat rakietowych to zapewnienie bezpieczeństwa morskich szlaków komunikacyjnych i kluczowych miejsc tranzytu transportu morskiego. Praktycznie nieograniczona dzielność morska, duży zasięg i uzbrojenie powodują, że okręty te mogą prowadzić działania polegające na poszukiwaniu i niszczeniu okrętów podwodnych, zwalczaniu celów powietrznych, zwalczaniu okrętów nawodnych oraz ich zespołów, osłonie własnych okrętów i statków oraz ich zespołów, patrolowaniu i osłonie strategicznych morskich szlaków komunikacyjnych. Jednostki są przystosowane do prowadzenia operacji we wszelkiego rodzaju sytuacjach kryzysowych, przeciwdziałania atakom terrorystycznym i prowadzenia operacji blokadowych. Okręty stacjonują w Gdyni i wchodzą w skład 3. Flotylli Okrętów.
4. REJS OKRĘTEM TRANSPORTOWO-MINOWYM
Zwycięzca aukcji będzie mógł obserwować specyfikę szkolenia na okręcie transportowo - minowym. Pozna budowę okrętu, zasady jego działania oraz zadania jakie wykonuje okręt podczas działań na morzu. Rejs potrwa od 1 do 3 dni.
Zwycięzca aukcji musi spełnić następujące warunki:
- ukończone 18 lat;
- obywatelstwo polskie;
- zaświadczenie lekarskie o zdolności i braku przeciwwskazań do odbycia takiego rejsu;
- ubezpieczenie NW na rejs.
W skład sił Marynarki Wojennej wchodzi pięć okrętów transportowo - minowych: ORP „Lublin”, ORP „Gniezno”, ORP „Kraków”, ORP „Poznań” i ORP „Toruń”. Są to okręty przeznaczone do transportu żołnierzy i sprzętu wojskowego. Ze względu na małe zanurzenie i praktycznie płaskie dno mają możliwość podejścia do plaży i załadunku lub wyładunku sprzętu i ludzi z brzegu bez konieczności wchodzenia do portów. Mogą również transportować i stawiać znaczne ilości min morskich. Okręty te były wykorzystywane wielokrotnie do przerzutu wojsk i sprzętu, uczestniczyły w krajowych i międzynarodowych ćwiczeniach. Stacjonują w Świnoujściu i wchodzą w skład 8. Flotylli Obrony Wybrzeża.
_________________________________________________________
Zwycięzcy aukcji są zobowiązani do przestrzegania i dostosowania się do wszelkich procedur wojskowych związanych z zaokrętowaniem i pobytem na pokładzie okrętu i samolotu oraz zasadami pobytu na terenie jednostek wojskowych.
Terminy lotu samolotem, symulatorem oraz rejsów są uzależnione od programów szkoleniowych Marynarki Wojennej. Marynarka Wojenna zastrzega sobie prawo określenia i ewentualnej zmiany terminów.
Aukcje dostępne są pod adresami:
http://aukcje.wosp.org.pl/show_item.php?item=545537
http://aukcje.wosp.org.pl/show_item.php?item=545540
http://aukcje.wosp.org.pl/show_item.php?item=545543
http://aukcje.wosp.org.pl/show_item.php?item=545556
Licytacja rejsu okrętem Marynarki Wojennej na rzecz Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy odbyła się po raz pierwszy w 2009 roku. Wówczas licytowano rejs okrętem podwodnym podczas XVII Finału WOŚP. Kwota licytacji osiągnęła ponad 20 tysięcy złotych. Rok później (XVIII Finał) Marynarka Wojenna ogłosiła po raz kolejny licytację rejsu okrętem podwodnym. Wówczas kwota licytacji przekroczyła już 30 tysięcy złotych. Dodatkowo zwycięzca aukcji dwukrotnie „podbił” wylicytowaną kwotę wpłacając na konto Fundacji WOŚP ponad 60 tysięcy złotych. W XIX Finale, Marynarka Wojenna postanowiła jeszcze bardziej rozszerzyć swój udział wystawiając na aukcję rejs okrętem podwodnym, fregatą rakietową i lot symulatorem samolotu „Bryza”. Wszystkie te aukcje wylicytowano za łączną kwotę ponad 56 tysięcy złotych.
Fundacja Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy to ciesząca się największym zaufaniem społecznym organizacja pozarządowa w Polsce. Założona została w 1993 roku i od tego czasu co roku, w drugą niedzielę stycznia, organizuje zbiórkę pieniędzy, która nazywa się Finałem WOŚP. Za zebrane środki Fundacja WOŚP kupuje i przekazuje w darze szpitalom dziecięcym w Polsce najnowocześniejszy sprzęt medyczny. Dziś sprzęt zakupiony przez WOŚP jest podstawą nowoczesnego wyposażenia wszystkich szpitali, w których leczy się dzieci w Polsce. W ciągu 19 lat Fundacja wydała na cen cel około 140 mln USD.
By podziękować wolontariuszom za wspólne zimowe granie w połowie wakacji Fundacja organizuje najpiękniejszy festiwal świata – Przystanek Woodstock. Na co dzień Fundacja prowadzi także 5 ogólnopolskich programów medycznych i jeden edukacyjny, a także upowszechnia wiedzę dotyczącą pierwszej pomocy, wspiera budowanie społeczeństwa obywatelskiego w Polsce, promuje ideę wolontariatu i angażuje się w wiele inicjatyw społecznych.
Pomysłodawcą, założycielem i Prezesem Zarządu Fundacji jest Jurek Owsiak – dziennikarz radiowy i telewizyjny, działacz społeczny, powszechnie uznany za jeden z największych autorytetów w Polsce.
Komentarze