Oświadczenie Boeinga ws. Wyroku Apelacyjnego WTO DS. 353
Organ Apelacyjny Światowej Organizacji Handlu (WTO) ujawnił dzisiaj swoją decyzję w sprawie DS. 353, do której skargę wniosła Unia Europejska przeciwko Stanom Zjednoczonym, w odwecie za wcześniejszy pozew USA wymierzony w nielegalną pomoc rządów europejskich dla Airbusa. Boeing (NYSE:BA) opublikował następujące oświadczenie w odpowiedzi na decyzję WTO:
„Organ apelacyjny obniżył dzisiaj wcześniej zasądzone szkody poniesione przez Airbusa z powodu dotacji amerykańskich. Ta decyzja potwierdza, że wartość, skutki i charakter wsparcia rządu USA dla koncernu Boeing był minimalny w porównaniu z ogromnymi dotacjami z jakich korzystał Airbus.
-
W kwestii wartości, Organ Apelacyjny uznał, że niedozwolone dopłaty dla Boeinga wyniosły 3 miliardy USD – mniej więcej jedną szóstą 18 miliardów USD które otrzymał Airbus od rządów europejskich
-
W kwestii skutków, organ apelacyjny WTO odrzucił 66% zarzutów Airbusa dotyczących utraconych zamówień spowodowanych wsparciem dla Boeinga i ponad 90% zarzutów dotyczących utraty udziałów w rynku. Jasne jest, że Boeing musi konkurować z całą flotą dotowanych Airbusów, które wg. WTO nigdy by nie powstały, gdyby nie wsparcie otrzymywane w Europie. Airbus za to konkuruje tylko z jednym modelem Boeinga, który na dodatek otrzymał bardzo śladowe wsparcie od rządu USA.
-
W kwestii charakteru, WTO uznało, że dotacje wprowadzające nowe modele na rynek, z których nagminnie korzystał Airbus, psują rynek i zakłócają konkurencję, a bez nich firma Airbus by obecnie nie istniała i żadne nowe modele Airbusa by nie powstawały. Dla porównania, WTO uznało, że od momentu powstania Airbusa, firma Boeing otrzymywała bardzo niewielkie wsparcie od rządu USA.
Dla podsumowania, oczywiste jest, że wyroki WTO w obydwu tych sprawach pokazują, że europejskie dotacje miały bardzo negatywny wpływ na konkurencyjność Boeinga i amerykańskie miejsca pracy, a ich skutki będą odczuwalne do momentu ich kompletnego wyeliminowania.
Firma Boeing docenia pracę WTO i jest przygotowana do współpracy z rządem USA tak jak wymaga tego WTO. Boeing całkowicie podporządkowuje się zasadom międzynarodowego handlu określonych przez Światową Organizację Handlu.
Firma Airbus nie wykazała podobnego nastawienia i chęci podporządkowania się decyzjom WTO. Unia Europejska miała czas do 1 grudnia 2011 roku, aby podporządkować się wyrokowi WTO dotyczącemu nielegalnych subsydiów dla firmy Airbus. Mimo to, Airbus wciąż korzysta z miliardów pochodzących z nielegalnego wsparcia rządowego, uznanego za niedopuszczalne przez WTO. Ponadto, rządy europejskie niedawno przekazały kolejne miliardowe dotacje na wprowadzanie na rynek nowego modelu Airbusa, A350, a tym samym kontynuują ten nielegalny proceder, wbrew wyrokom WTO.
Strona amerykańska jasno oznajmiła, że będzie korzystać z całego arsenału narzędzi WTO, aby dopilnować, że rządy europejskie dostosują się do ubiegłorocznego wyroku WTO – przede wszystkim w sprawie 15 miliardów USD nielegalnych dotacji jakie Airbus otrzymał na wprowadzanie na rynek nowych modeli. Boeing popiera zdecydowane stanowisko władz USA w sprawie niedopuszczalnych praktyk uniemożliwiających normalną konkurencję na światowych rynkach.”
Komentarze