Przejdź do treści
Źródło artykułu

Elastyczne długoterminowe prognozy rynkowe Boeing’a

Boeing przewiduje 3,2 biliona $ przychodów z rynku nowych samolotów w ciągu następnych 20 lat, uwzględniając wszystkie czynniki, w tym globalny kryzys, spadek ilości pasażerów i przewożonych ładunków oraz nieprzewidywalne ceny paliw. Raport „Boeing 2009 Current Market Outlook” (CMO), to 45-ta już z kolei prasowa, publiczna i powszechnie uznawana za najbardziej wszechstronną i respektowaną analiza komercyjnego rynku lotniczego, która odzwierciedla niezwykle dynamiczną sytuację w dzisiejszym przemyśle lotniczym.

„W ciągu ostatnich 30 lat, zarówno w czasie dobrej jak i złej koniunktury notowano wzrost ruchu średnio więcej niż 5 % rocznie, co wskazuje na odporność tego sektora rynku na trendy w gospodarce światowej. Długoterminowa perspektywa następnych 20 lat będzie to czas dominacji czynników wpływających na wspieranie silnego zapotrzebowania na nowe samoloty," powiedział Randy Tinseth, v-ce prezes odpowiedzialny za kwestie marketingu, Boeing Commercial Airplanes.

Boeing spodziewa się, że ruch pasażerski będzie wzrastał średnio o 4,9 % rocznie przez następne 20 lat. Na świecie pozostaje silny popyt na nowe, bardziej wydajne samoloty handlowych w związku z wysokimi cenami paliwa, starzenie się flot i ochronę środowiska. Dynamiczny wzrost gospodarczy w Chinach, na Bliskim Wschodzie, w Indiach i innych rynkach wschodzących z dynamicznie rosnącymi dochodami ludności będzie prowadzić do bardziej zrównoważonego zapotrzebowania na przewozy lotnicze na całym świecie.

Boeing przewiduje, że linie lotnicze będą się rozrastać odpowiadając na zapotrzebowanie pasażerów na szerszą ofertę, obniżki cen oraz bezpośredni dostęp do większej ilości miejsc. Oznacza to, iż częściej będą koncentrować się na oferowaniu usług przy użyciu bardziej efektywnych samolotów, nie koniecznie większych. Mniejsze samoloty klasy 737 będą miały największy udział w rynku, bo aż ok. 67 %, które pochodzić będzie z dużych europejskich i północnoamerykańskich rynków krajowych i rynków lokalnych w rejonie Azji i Pacyfiku. Większe samoloty osiągnąć mają udział w rynku na poziomie ok. 40 %, zaspokajając popyt pochodzący z obszaru Azji i Pacyfiku oraz 23 % z rynku Europy.

Długoterminowe projekty Boeing’a dotyczące globalnego rynku lotniczego cargo będą rosły w stosunku rocznym średnio o 5,4 % w ciągu najbliższych 20 lat. Zgodnie z przewidywanym wzrostem handlu, doprowadzi to w ciągu tego okresu do zapotrzebowania na przewóz ogólnego ładunku niemal trzykrotnie większego niż przewożony obecnie. Przejście w kierunku bardziej racjonalnych rozwiązań logistycznych i bardziej wydajnych cenowo samolotów pomogą zachować transport ładunków lotniczych na zbliżonym do dotychczasowego poziomie.

Ten rok pod względem transportu nie należał do udanych. Prognozy odzwierciedla w najbliższej perspektywie spadek zarówno produkcji przemysłowej jak i ogólnego poziomu w handlu międzynarodowym. Ilość ładunków lotniczych spadła o 6 % w roku 2008 w porównaniu do poziomu z roku 2007. Przewidywany 11 procentowy spadek globalnej produkcji przemysłowej najprawdopodobniej doprowadzi do dalszej redukcji ilości przewożonych ładunków w roku 2009.

"Mimo spowolnienia w najbliższej perspektywie, nadal jesteśmy pewni siły globalnego rynku transportu lotniczego w okresie długofalowym", powiedział Tinseth. "Ładunki obsługiwane przez przemysł lotniczy, konieczność szybkiego działania, innowacyjność produktów konsumenckich i globalna współzależność są siłą napędową, która wymusi tworzenie nowych lotniczych szlaków handlowych i ciągłego poszerzania zakresu usług," dodał.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony