Przejdź do treści
Źródło artykułu

Boeing 787-9 Dreamliner otrzymał certyfikaty FAA i EASA

Boeing 787-9 Dreamliner uzyskał certyfikaty amerykańskiego nadzoru lotniczego (FAA) oraz Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) umożliwiające rozpoczęcie komercyjnego użytkowania. Boeing jest obecnie w końcowej fazie przygotowań do dostarczenia pierwszego egzemplarza 787-9 liniom Air New Zealand.

„Certyfikacja jest zwieńczeniem wielu lat ciężkiej pracy oraz rygorystycznego programu lotów testowych, który rozpoczął się od pierwszego lotu 787-9 we wrześniu ubiegłego roku” - powiedział prezes i dyrektor generalny Boeing Commercial Airplanes Ray Conner. „Mając certyfikat potwierdzający gotowość samolotu do wykonywania operacji komercyjnych, wraz z liniami lotniczymi i firmami leasingowymi będącymi naszymi klientami, oczekujemy momentu kiedy zaprezentujemy nowego członka rodziny samolotów Dreamliner pasażerom na całym świecie.”

Aby uzyskać certyfikat dla modelu 787-9, Boeing przeprowadził szeroki program testowy, przy użyciu pięciu samolotów, które przeszły ponad 1500 godzin testów w locie. Ponadto przeprowadzono testy naziemne oraz badania laboratoryjne. Po rygorystycznym i drobiazgowym procesie certyfikacji, FAA i EASA przyznały Boeingowi certyfikat Amended Type Certificate dla samolotu 787-9, potwierdzający, że konstrukcja samolotu jest zgodna z przepisami lotniczymi, oraz że jest bezpieczna i niezawodna.

„W trakcie całego procesu rozwoju 787-9, zaangażowanie i dyscyplina całego naszego globalnego zespołu były siłą napędową wyjątkowych osiągnięć” - powiedział Mark Jenks, wiceprezes działu 787 Airplane Development w Boeing Commercial Airplanes. „Od rozpoczęcia wiosną ubiegłego roku montażu samolotu, aż do pierwszego lotu oraz terminowej certyfikacji, dziękujemy wszystkim zespołom Boeinga i naszych partnerów, jak również naszym klientom za sukces jakim okazał się rozwój 787-9.”

FAA przyznała Boeingowi także Amended Production Certificate, potwierdzający, że system produkcyjny firmy umożliwia konstruowanie 787-9 zgodnie z projektem. EASA akceptuje nadzór FAA nad certyfikatami produkcyjnymi Boeinga, podobnie jak FAA akceptuje nadzór EASA nad certyfikatami produkcyjnymi europejskich producentów.

787-9 stanowić będzie uzupełnienie i rozszerzenie rodziny samolotów 787. Z kadłubem dłuższym o 6 m niż w modelu 787-8, 787-9 będzie w stanie przewieźć większą liczbę pasażerów na większą odległość, będąc przy tym równie przyjaznym środowisku - tj. zużywając o 20 procent mniej paliwa i emitując o 20 procent mniej dwutlenku węgla niż samoloty podobnej wielkości.

787-9 wykorzystuje wizjonerski projekt 787-8, oferując pasażerom udogodnienia takie jak duże okna, obszerne schowki na bagaż, nowoczesne oświetlenie LED, wyższą wilgotność i ciśnienie, czystsze powietrze i większy komfort lotu.

Dwudziestu sześciu klientów z całego świata zamówiło łącznie 413 samolotów 787-9, co stanowi 40 proc. wszystkich zamówionych 787.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony