Unikalna technologia zmienia przyszłość projektowania statków powietrznych

MAGMA - niewielki bezzałogowy statek powietrzny (fot. BAE Systems)

BAE Systems i Uniwersytet w Manchesterze pomyślnie ukończyły pierwszą fazę prób w locie niewielkiego bezzałogowego statku powietrznego MAGMA, w którym do manewrowania zastosowano unikalny system nadmuchu powietrza, torując drogę przyszłym projektom samolotów o obniżonej wykrywalności.

Nowa koncepcja sterowania samolotem eliminuje klasyczne, złożone układy mechaniczne służące do napędu klap w celu sterowania lotem samolotu. Może to zapewnić lepszą sterowność, a także zmniejszyć masę i koszty obsługi technicznej, umożliwiając w przyszłości konstruowanie lżejszych, szybszych i bardziej skutecznych samolotów wojskowych i cywilnych o obniżonej wykrywalności.

Dwie technologie, które mają być przetestowane jako pierwsze przy użyciu odrzutowego bezzałogowego statku powietrznego MAGMA, to:

•   Sterowanie opływem skrzydła, polegające na czerpaniu powietrza z silnika lotniczego i kierowaniu go z prędkością naddźwiękową na krawędź spływu skrzydła, aby umożliwić sterowanie lotem samolotu.

•   Wektorowanie strumienia gazów wylotowych, które wykorzystuje strumień powietrza do odchylania gazów wylotowych z silnika, umożliwiając w ten sposób zmianę kierunku lotu samolotu.

Próby w locie są częścią trwającego projektu w ramach szerszej, długoterminowej współpracy między przemysłem, środowiskiem akademickim i rządem, mającej na celu zbadanie i opracowanie innowacyjnej technologii sterowania lotem. W najbliższych miesiącach planowane są dalsze próby w locie demonstrujące nowe technologie sterowania lotem, których ostatecznym celem jest oblot samolotu bez jakichkolwiek ruchomych powierzchni sterowych lub stateczników. Próby, jeśli zakończą się powodzeniem, zademonstrują pierwsze w historii zastosowanie sterowania opływem skrzydła podczas lotu samolotu napędzanego pojedynczym silnikiem odrzutowym.

Clyde Warsop, inżynier w firmie BAE Systems, powiedział: „Technologie, które rozwijamy razem z Uniwersytetem w Manchesterze, pozwolą na zaprojektowanie tańszych, mających lepsze osiągi samolotów nowej generacji. Nasze inwestycje w badania i rozwój napędzają ciągłe udoskonalenia technologiczne naszych zaawansowanych samolotów wojskowych. Dzięki temu brytyjski przemysł lotniczy pozostaje w czołówce branży i zachowuje odpowiednie umiejętności w zakresie konstruowania i produkcji samolotów przyszłości".

Bill Crowther, starszy pracownik naukowy i lider projektu MAGMA na Uniwersytecie w Manchesterze, dodał: „Próby te są ważnym krokiem naprzód w naszych wysiłkach zmierzających do zbadania adaptowalnych płatowców. To, co staramy się osiągnąć dzięki temu programowi, jest naprawdę przełomowe".

Dodatkowe technologie mające na celu polepszenie osiągów bezzałogowych statków powietrznych są badane we współpracy z Uniwersytetem Arizony i Organizacją Naukowo-Techniczną NATO.

Innowacja jest kluczowym obszarem zainteresowania firmy BAE Systems, która przez ostatnie pięć lat zainwestowała 4,4 mld GBP w badania i rozwój, co stanowi główny atut brytyjskiego przemysłu obronnego. W 2016 roku firma wydała 1 mld GBP na badania i rozwój, w tym 10,7 mln GBP na współpracę z wiodącymi brytyjskimi uniwersytetami w dziedzinach takich jak nowe materiały, zaawansowane technologie produkcji, sztuczna inteligencja, statki powietrzne i próby awioniki. Firma dokonała strategicznych inwestycji w szereg technologii rozwijających się w sektorze lotniczym, w tym: SABRE – napęd łączący technologie stosowane w silnikach odrzutowych i rakietowych – z Reaction Engines Ltd; kabinę załogi wykorzystującą technologię mieszanej rzeczywistości – we współpracy z Uniwersytetem Birmingham; a także technologię sterowania lotem bez urządzeń mechanicznych – z Uniwersytetem z Manchesteru.

Źródło: BAE Systems
comments powered by Disqus