Dwa BSP w skali 1:1 efektem 15-miesięcznej współpracy BAE Systems i Prismatic
BAE Systems zawarło porozumienie o przejęciu Prismatic Ltd, brytyjskiej firmy z segmentu MŚP, w czasie trwającej z nią współpracy nad rozwojem technologii bezzałogowców. Ruch ten jest częścią strategii BAE Systems ukierunkowanej na opracowywanie przełomowych technologii, która uwzględnia zakup firm uzupełniających istniejące możliwości i dających szansę na przyspieszenie rozwoju technologii w kluczowych obszarach.
Od czasu ogłoszenia współpracy między obiema firmami w maju 2018 roku, inżynierowie intensywnie pracowali nad budową dwóch 35-metrowych prototypów bezzałogowców zasilanych energią słoneczną, różnymi czujnikami i koncepcjami zastosowania. W ciągu zaledwie 15 miesięcy zespół dostarczył dwa prototypowe bezzałogowce w skali 1:1, które obecnie przechodzą próby integracji w zakładach BAE Systems w Warton w hrabstwie Lancashire, w celu przygotowania ich do prób w locie, planowanych na początek przyszłego roku.
Nigel Whitehead, dyrektor techniczny w BAE Systems, powiedział: „Wielka Brytania jest światowym liderem technologii bojowych statków powietrznych, a połączenie najlepszej brytyjskiej wiedzy fachowej jest niezwykle ważne, aby napędzać przyszłe innowacje techniczne, które zapewnią nam utrzymanie tej pożądanej pozycji”.
„Współpracując z Prismatic, przesuwamy granice technologii, aby rozwinąć rewolucyjny samolot napędzany energią słoneczną w niewiarygodnie szybkim tempie. Nasza inwestycja w tę firmę pozwoli nam wprowadzić tę technologię do produkcji, z bardzo realną możliwością, że użytkownicy tego samolotu mogą rozpocząć pierwsze operacje w ciągu 12 miesięcy od prób w locie”.
Paul Brooks, założyciel i prezes Prismatic, powiedział: „Jesteśmy małym, przedsiębiorczym zespołem naukowców i inżynierów zajmującym się projektowaniem i wdrażaniem nowatorskich systemów lotniczych o wysokiej wartości. Inwestycja BAE Systems w nas stanowi punkt zwrotny w rozwoju Prismatic, dający naszemu zespołowi dostęp do światowej klasy wiedzy i zdolności w zakresie integracji systemów, produkcji i operacji, które umożliwią pełne wykorzystanie naszych osiągnięć. To partnerstwo oparte na wyjątkowym doświadczeniu technicznym, które wykorzystuje to, co najlepsze – innowacyjne myślenie małych firm i doświadczenie dużych”.
Operujący na dużej wysokości i cechujący się dużą długotrwałością lotu bezzałogowiec PHASA-35 (skrót od: Persistent High Altitude Solar Aircraft) jest zasilany energią słoneczną w ciągu dnia i akumulatorami w nocy. Długa trwałość użytkowa baterii i wysoce wydajna technologia wykorzystująca energię słoneczną pozwalają samolotowi potencjalnie pozostawać w powietrzu przez czas do jednego roku, operując w górnych rejonach atmosfery ziemskiej. Nowatorski projekt struktury aerodynamicznej w połączeniu z zaawansowaną technologią solarną sprawia, że PHASA-35 to przełom na rynku lotniczym i kosmicznym.
PHASA-35 jest wykonany z ultracienkiego kompozytu zbrojonego włóknem węglowym, ma lekką strukturę i doskonałe własności aerodynamiczne, co pozwala mu latać na dużych wysokościach przez długi czas. Samolot został również zaprojektowany z myślą o łatwej produkcji. Prototyp PHASA-35 ma rozpiętość skrzydeł wynoszącą 35 metrów i masę zaledwie 150 kg, w tym 15 kg ładunku.
Po połączeniu z innymi technologiami i zasobami PHASA-35 zapewni użytkownikom zarówno wojskowym, jak i cywilnym, zdolności jakich nie mają obecnie istniejące statki powietrzne i kosmiczne. Bsp może zostać użyty jako element sieci 5G, a także do świadczenia innych usług, takich jak ciągła obserwacja, pomoc ofiarom katastrof i ochrona granic, za ułamek kosztów, jaki pochłaniają satelity.
Rozwój najnowocześniejszych technologii
Technologia i innowacje mają kluczowe znaczenie dla strategii BAE Systems, stanowiąc podstawę dalszego rozwoju jej produktów i usług. W 2018 roku BAE Systems wydało 1,5 mld GBP na badania i rozwój, z czego 222 mln GBP stanowiły środki własne. Projekty dotyczyły m.in. współpracy z wiodącymi uniwersytetami w Wielkiej Brytanii w takich dziedzinach, jak nowatorskie materiały, zaawansowana produkcja, sztuczna inteligencja, statki powietrzne i próby awioniki.
Ogłoszona w ubiegłym roku strategia rozwoju lotnictwa wojskowego określiła w jaki sposób rząd Wielkiej Brytanii postrzega rozwój przemysłu na konkurencyjnym rynku, podkreślając znaczenie współpracy w celu optymalizacji inwestycji i przyspieszenia rozwoju najnowocześniejszych technologii w Wielkiej Brytanii.
Jako sprawdzony integrator kluczowych systemów, BAE Systems współpracuje z wieloma innowacyjnymi partnerami, aby przyspieszyć pozyskiwanie technologii i zdolności oraz wprowadzanie ich do swojego portfolio produktów i usług. Współpraca BAE Systems z Prismatic zwiększa liczbę udanych projektów współpracy w dążeniu całej firmy do szybkiej przewagi technologicznej. Firma współpracuje z Reaction Engines nad przyspieszeniem rozwoju SABRE (Synergetic Air Breathing Rocket Engine), nowej klasy silników lotniczych, które łączą technologie stosowane w silnikach odrzutowych i rakietowych i mają potencjał zrewolucjonizowania lotów naddźwiękowych.
BAE Systems współpracuje również z naukowcami z Uniwersytetu w Manchesterze nad projektem MAGMA, bsp z technologiami umożliwiającymi sterowanie lotem bez powierzchni sterowych. Podczas prób w locie na początku tego roku przeprowadzono manewrowanie lotem samolotu za pomocą naddźwiękowego nadmuchu powietrza, eliminując potrzebę stosowania tradycyjnych ruchomych powierzchni sterowych. Po raz pierwszy w historii lotnictwa te innowacyjne technologie sterowania opływem powietrza mogą zrewolucjonizować przyszłe konstrukcje samolotów.
Komentarze