Przejdź do treści
Aktywne drążki sterowe BAE Systems w kabinie jednego z Gulfstreamów (fot. BAE Systems)
Źródło artykułu

Aktywne drążki sterowe BAE Systems dla Gulfstreamów G600 i G500 certyfikowane

BAE Systems uzyskało certyfikację swoich aktywnych bocznych drążków sterowych dla samolotów Gulfstream G600 i G500. Certyfikaty wydały: Federalna Administracja Lotnictwa (FAA) dla samolotu G600 oraz Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) dla samolotu G500. Jest to druga seria certyfikatów aktywnych bocznych drążków BAE Systems do zastosowań cywilnych. Po raz pierwszy zostały one certyfikowane dla samolotu Gulfstream G500 w zeszłym roku.

„Nasze aktywne boczne drążki sterowe zapewnią pilotom tych samolotów zwiększoną świadomość sytuacyjną i umożliwią lepsze pilotowanie, aby zapewnić bezpieczny i stateczny lot samolotów Gulfstream G500 i G600” – powiedział Ehtisham Siddiqui, wiceprezes i dyrektor generalny BAE Systems ds. układów sterowania i awioniki.

W przeciwieństwie do systemów pasywnych, aktywne boczne drążki sterowe, które są częścią układów sterowania lotem używanych przez pilotów do sterowania samolotem, mają siłowniki sterowane elektronicznie, które wysyłają informacje zwrotne do pilota wyczuwane za pomocą drążka. Informacje zwrotne są zaprogramowane dla poszczególnych samolotów w zależności od wymagań klienta i mogą ostrzegać pilotów o zbliżaniu się do ograniczeń użytkowania – strukturalnych lub aerodynamicznych. Jedną z kluczowych zalet aktywnych drążków sterowych jest możliwość połączenia układów sterowania lotem pierwszego pilota i drugiego pilota, aby każdy z nich mógł zobaczyć i poczuć sygnały sterujące drugiego w czasie rzeczywistym.

BAE Systems od ponad 25 lat jest światowym liderem w dziedzinie technologii aktywnych bocznych drążków sterowych. Wersja wojskowa tej technologii została pierwotnie opracowana dla programu Joint Strike Fighter w latach 1990. Pierwszy lot samolotu odbył się w 2000 roku, a sześć lat później aktywny boczny drążek sterowy dla F-35 stał się pierwszym na świecie certyfikowanym wojskowym urządzeniem tego typu. Ta sama technologia miała kilka innych światowych premier, w tym pierwsze loty w śmigłowcach takich jak Blackhawk i Chinook. Dziś aktywne boczne drążki sterowe BAE Systems są zamontowane w 12 różnych samolotach komercyjnych i wojskowych na całym świecie i wylatały ponad 200 000 godzin.

BAE Systems jest wiodącym dostawcą zaawansowanych i przystępnych kosztowo układów sterowania lotem, awioniki i systemów zarządzania energią dla samolotów. Urządzenia BAE Systems służą ponad dwu milionom pasażerów dziennie, sterując lotem statku powietrznego czy utrzymując maksymalny ciąg silnika. Każdego dnia, co sekundę, statek powietrzny bezpiecznie startuje i ląduje, dzięki produktom BAE Systems.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony