Wstępny raport NTSB dotyczący wypadku Icon A5
Narodowa Rada Bezpieczeństwa Transportu (NTSB) opublikowała wstępny raport z wypadku z udziałem samolotu Icon A5, za sterami którego siedział znany amerykański baseballista Roy Halladay. Statek powietrzny rozbił się 7 listopada br. w Zatoce Meksykańskiej u wybrzeży Florydy. Pilot zginął na miejscu.
Według raportu, około 12.04 czasu wschodniego samolot uderzył w wodę podczas manewrowania na niskiej wysokości w pobliżu New Port Richey na Florydzie. Z danych z rejestratora lotu wynika, że A5 wystartował z Jeziora Keystone w Odessie i około godziny 11.47 wspiął się na wysokość 1,909 stóp i leciał na północ przez 4 mile, zanim skręcił na zachód w kierunku linii brzegowej. Następnie samolot leciał przez 10 mil i przekroczył autostradę US 19 na wysokości 600 stóp i zszedł na wysokość 36 stóp nad wodę. Dalej skręcił na południe obok Green Key Beach i leciał na wysokości 11 stóp.
Potem wykonał zakręt 360 stopni w prawo przy jednoczesnym naborze wysokości do 100 stóp. Pilot kontynuował lot na południe na wysokości 75 stóp. Ostatnie dane z rejestratora wskazują, że statek powietrzny znajdował się na wysokości 200 stóp i leciał kursem 196 stopni z prędkością 87 węzłów.
Z nagrania wideo wykonanego z ziemi tuż przed wypadkiem widać jak A5 zniża się w 45-stopniowych przechyleniu i leci około 10 stóp nad powierzchnią wód zatoki. Naoczny świadek opowiedział śledczym, że widział potem jak maszyna ponownie nabrała wysokości, zanurkowała a następnie uderzyła nosem o wodę i przewróciła się na plecy.
Raport wstępny NTSB dotyczący tego zdarzenia dostępny jest tutaj (LINK)
Komentarze