Przejdź do treści
Dreamliner
Źródło artykułu

Wątpliwości GAO co do trwałości konstrukcji Dreamlinera

Pierwszy komercyjny lot, zbudowanego w większości z materiałów kompozytowych Dreamlinera odbył się 26 października, ale pytania zawarte w raporcie GAO (Instytucja Kontrolna Kongresu Stanów Zjednoczonych) z 20 października o długoterminowej strukturalnej integralności samolotu oraz jego obsłudze technicznej wciąż są aktualne.

Government Accountability Office (GAO) twierdzi, że inżynierom naziemnym brakuje wiedzy na temat formy starzenia się i uszkodzenia kompozytów. Jest także wątpliwość, jak te uszkodzenia miałyby być wykrywane i jaka powinna być liczba inspektorów uprawnionych do ich poszukiwania. Według Instytucji, Federalna Administracja Lotnictwa USA (FAA) certyfikowała B787 warunkowo, ponieważ standardy Agencji przyznawania świadectwa zdatności do lotu "nie były wystarczające do zapewnienia, że struktury kompozytowe będą spełniały obowiązujące normy bezpieczeństwa".

Boeing twierdzi, iż wszystkie materiały i komponenty wykorzystane przy budowie Dreamlinera były poddane szeroko zakrojonym badaniom zgodnym z wytycznymi FAA. Wątpliwości dotyczące bezpieczeństwa jednak pozostają.

GAO nie wierzy, że inżynierowie posiadają wiedzę, jak struktury kompozytowe będą się zachowywały, gdy zostaną uszkodzone i jak ten fakt może wpłynąć na ich trwałość. Dalej wyraża opinię, iż jest zbyt wcześnie, aby oceniać wysiłki FAA oraz przemysłu w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa integralności kompozytowych kadłubów, takich, jak te zastosowane w B787. GAO wyraził również obawy o zdolność przemysłu do serwisowania i napraw konstrukcji kompozytowych, opierając swoje obawy na opinii ekspertów oraz literaturze. Stwierdzono, że spore wyzwanie stanowi ograniczona baza danych na temat zachowania się struktur kompozytowych, których dopiero normalna eksploatacja może przynieść odpowiedź na pytanie, czy działania FAA dotyczące tej kwestii były i są wystarczające.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony