USA: FAA ochroni prywatność lotów
Federalna Administracja Lotnictwa (FAA) pracuje nad zmianami w prawie, które pozwolą chronić prywatność pilotów, przewoźników i ich klientów. Przewoźnicy prywatni i biznesowi są zaniepokojeni, że wraz z upowszechnianiem się systemów takich jak ADS-B (Automatic Dependant Surveillance-Broadcast), dane dotyczące wykonywanych lotów będą publicznie dostępne w czasie rzeczywistym. Organizacje NBAA (National Business Aviation Association) i GAMA (General Aviation Manufacturers Association) zwracając uwagę FAA, że może narazić to na szwank bezpieczeństwo wykonywanych operacji jak i być użyte przez nieuczciwych konkurentów.
Prywatni przewoźnicy mają nadzieję, że FAA wprowadzi możliwość codziennej lub cotygodniowej zmiany przydzielonych kodów identyfikacyjnych, by uniemożliwić osobom postronnym przypisanie konkretnych transmisji ADS-B do konkretnych samolotów.
Rozwiązaniem na dłuższą metę, które zadowoliłoby część pilotów GA i sektor biznesowy, byłoby szyfrowanie transmitowanych danych. Prace nad tym takim systemem trwają.
- Nadajnik ADS-B wysyła w czasie rzeczywistym niezaszyfrowany sygnał, który zawiera m.in. squawk, znak wywoławczy, typ samolotu, pozycję i prędkość. Każda osoba wyposażona w odpowiedni sprzęt jest w stanie przechwycić taki sygnał i wykorzystać go do niedozwolonych celów. Umożliwiłoby to niektórym firmom przewidywanie ruchów biznesowych rywali. Taka perspektywa jest niedopuszczalna – pisał w liście otwartym do FAA prezes NBAA, Ed Bolen.
FAA ogłosiła, że do 2020 r. w Stanach Zjednoczonych system ADS-B Out będzie obowiązkowym wyposażeniem samolotów operujących powyżej FL 100 lub w przestrzeniach klasy B i C.
Komentarze