Spadek umiejętności manualnego sterowania samolotami wśród pilotów linii lotniczych
Federalna Administracja Lotnictwa USA (FAA) oficjalnie zwróciła się do Międzynarodowej Organizacji Lotnictwa Cywilnego (ICAO) o zajęcie się kwestią spadku umiejętności manualnego sterowania samolotami wśród pilotów linii lotniczych. W dokumencie przesłanym do ICAO Agencja stwierdza, że piloci stali się zbyt zależni od pokładowych systemów i nie podtrzymują odpowiednich umiejętności ręcznego sterowania samolotami, szczególnie w sytuacjach awaryjnych, które powodują utratę systemów.
Zgodnie z raportem FAA, „Gdy automatyzacja przestaje działać prawidłowo, piloci, którzy nie mają wystarczającego doświadczenia w sterowaniu ręcznym oraz odpowiedniego szkolenia, mogą się wahać lub nie mieć wystarczających umiejętności, aby przejąć kontrolę nad samolotem”.
Problem ten ma pewne instytucjonalne podłoże, ponieważ większość linii lotniczych nakazuje stosowanie automatycznych systemów dla prawie wszystkich faz lotu. Pojawiają się również sugestie, że gdy coś pójdzie nie tak, samoloty generują tak wiele różnych alarmów i ostrzeżeń, że piloci mogą zostać nimi przytłoczeni i przez to nie będą w stanie ustalić priorytetowych działań mających pomóc w opanowaniu sytuacji.
Komentarze