Przejdź do treści
Źródło artykułu

Shell opracował nowe 100 oktanowe bezołowiowe paliwo

Firma Shell opracowała bezołowiowe 100-oktanowe paliwo do silników tłokowych, które ma zastąpić dotychczas produkowane 100LL. Nowe paliwo ma zostać przebadane w ramach programu testów i certyfikacji Federalnej Administracji Lotnictwa (FAA). W komunikacie prasowym, spółka poinformowała, iż produkt jest zwieńczeniem 10 lat prac rozwojowych, a wstępne jego testy zostały wykonane przez firmy Lycoming i Piper. Jednak nie ma jeszcze żadnej informacji, ile to paliwo może kosztować.

Wiceprezes Shell, Xinsheng Zhang powiedział, że dzięki wsparciu przemysłu, proces zatwierdzania nowego paliwa może być zakończony "w krótkim czasie”. Jego rozwój jest też odpowiedzią na ogłoszenie sprzed kilku miesięcy, kiedy FAA informowała o rozpoczęciu przyjmowania do badań proponowanych przez przemysł zamienników 100LL (przez nowo utworzoną grupę paliwową AIR20/21). Shell jest pierwszym dużym koncernem naftowym, który zaproponował taki zamiennik, chociaż dwa mniejsze przedsiębiorstwa, Swift oraz General Aviation Modification, od pięciu lat rozwijają własne alternatywne produkty.

Shell twierdzi, że prowadzi intensywny wewnętrzny program badawczy, który obejmuje wysokościowe testy silników prowadzone we współpracy z firmami Lycoming Engines oraz Piper Aircraft. Ta druga wykorzystuje jednostki Lycoming w wielu swoich modelach. Dyrektor Lycoming, Michael Kraft, powiedział, że produkt był testowany w wymagających wysokooktanowanego paliwa silnikach firmy i że wstępne jego testy wskazują na właściwości bardzo zbliżone do 100LL. Kraft nazywa możliwość wprowadzenia tego paliwa do sprzedaży, "Ważnym krokiem w dobrym kierunku dla lotnictwa ogólnego".

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony