Postępy programu odrzutowca HondaJet
Federalna Administracja Lotnictwa (FAA) przyznała firmie Honda Aircraft Type Inspection Authorization (TIA), która umożliwia pełny udział personelu Agencji w przyszłych testach odrzutowca biznesowego HondaJet. TIA oznacza również, że FAA przeanalizowała dane techniczne uzyskane od producenta i stwierdziła, że samolot powinien spełnić przepisy dotyczące certyfikacji.
Fakt ten jest powszechnie uważany za kamień milowy w procesie certyfikacji i w związku z tym, Honda przewiduje, że odrzutowiec HondaJet, którego program jest już znacznie opóźniony, uzyska certyfikat typu w pierwszym kwartale 2015 r. Dostawy biznes jeta mają się rozpocząć zaraz po otrzymaniu zatwierdzenia. Producent poinformował również o uzyskaniu certyfikatu obsługowego Part 145 dla serwisu Honda Aircraft zlokalizowanego na międzynarodowym lotnisku Piedmont Triad w Północnej Karolinie.
Konstrukcja HondaJet została oparta o szereg innowacji i rozwiązań niespotykanych we współczesnych konstrukcjach, takich jak m.in. system mocowania silnika nad skrzydłem, kadłub i skrzydła o naturalnym przepływie laminarnym oraz w pełni kompozytową strukturę kadłuba.
Według specyfikacji producenta, HondaJet posiada długość 12,7 m, wysokość 4,3 m i rozpiętość skrzydeł 12,1 m. Odrzutowiec może wykonywać loty z prędkościami dochodzącymi do 420 KTAS, wznieść sie na FL430 i pokonać trasę o długości 2600 km (VFR) i 2200 km (IFR). Do startu i lądowania maszyna wymaga pasa startowego o długości co najmniej 1200 m. Oprócz dwóch pilotów, na pokładzie będzie mogło przebywać do sześciu pasażerów.
Komentarze