Naukowcy rozwijają system mający zmniejszyć ryzyko kolizji w powietrzu
Jak poinformowali naukowcy z Massachusetts Institute of Technology, w ostatnim czasie udało im się opracować nowy algorytm, którego zastosowanie może wpłynąć na zmniejszenie ryzyka kolizji w powietrzu pomiędzy samolotami lotnictwa ogólnego.
Szef grupy, Maxime Gariel, powiedział, iż nowa technologia ma na celu ograniczenie liczby fałszywych alarmów, które sa generowane przez pokładowe systemy ostrzegania przed kolizjami (TCAS). „Jeżeli połowa z tych alarmów jest fałszywa, to piloci przestaną w końcu ich słuchać i ostatecznie zaczną je wyłączać”, powiedział Gariel.
Jego zespół zastosował dwufazowy system ostrzegania – na początku umiarkowane ostrzeżenia, aby ostrzec pilotów, gdy trajektorie lotów dwóch samolotów zbiegają się, a następnie najwyższej gotowości, aby wskazać poważne ryzyko kolizji. System uwzględnia również czas reakcji i w zależności od prędkości i toru lotu odpowiednio do tego reguluje poziom ostrzeżeń. Testy potwierdziły, że system generuje niski wskaźnik fałszywych alarmów.
Wprowadzenie systemu MIT zależy od realizacji NextGen, co będzie wymagać od małych samolotów przesyłania współrzędnych ich pozycji GPS. Według Davida Graya, Federalna Administracja Lotnictwa USA (FAA) zaangażowała się w projekt i chce pomóc przekonać właścicieli samolotów, że warto zainwestować w wyposażenie własnych maszyn w dodatkowe urządzenia, które potem zwiększą bezpieczeństwo w powietrzu. „Jedną z kluczowych rzeczy, które chcemy zrobić, jest pokazanie, że ten system zapewnia dodatkową wartość dla ogółu pilotów lotnictwa ogólnego”, wyjaśniał Gray. Według statystyk, w USA rocznie w kolizjach lotniczych uczestniczy ok. 11 samolotów GA. Naukowcy MIT planują przedstawić wyniki swoich badań na konferencji w Seattle w październiku br.
Komentarze