Boom chce wskrzesić erę naddźwiękowych odrzutowców
Firma Boom Technology pokazała swoje najnowsze dzieło: projekt naddźwiękowego samolotu pasażerskiego o nazwie XB-1. Maszyna będzie rozwijać prędkość przelotową 2.2 Macha. Przy budowie prototypowego egzemplarza Boom współpracuje z firmą Virgin Galactic (należącej do Virgin Group Richarda Bransona).
Egzemplarz demonstracyjny powstał w skali 1:3, a jego oblot jest planowany na koniec przyszłego roku.
– 60 lat po rozpoczęciu ery odrzutowców, wciąż latamy z prędkościami typowymi dla lat 60’ XX wieku. Twórcy Concorde’a nie posiadali technologii, która pozwalałaby na niedrogie loty naddźwiękowe. My taką technologię już mamy – powiedział Blake Scholl, szef Boom Technology.
XB-1 to wyposażony w trzy silniki płatowiec w układzie delta. Kadłub i skrzydła wykonano z włókien węglowych.
Virgin Galactic wesprze projekt od strony inżynieryjnej i produkcyjnej, a także pomoże przeprowadzić oblot. W przeciwieństwie do Concorde’a, XB-1 nie będzie potrzebował dopalacza, co wyraźnie zmniejszy zużycie paliwa. Pełnowymiarowy samolot zabierze na pokład 45 pasażerów. Jego zasięg obliczono na 4,500 mil morskich.
Komentarze