Bombardier zamyka produkcję odrzutowców Learjet i zwalnia 1600 osób
Koncern Bombardier ogłosił, że w czwartym kwartale 2021 r. zamierza zakończyć produkcję odrzutowców biznesowych Learjet i skoncentrować się na rodzinach samolotów Challenger oraz Global. Producent oświadczył jednocześnie, że nieustannie będzie wspierać flotę obecnie użytkowanych konstrukcji tego typu.
Dodatkowo, w centrum serwisowym Bombardiera w Wichita w stanie Kansas został uruchomiony program Learjet Racer, w ramach którego będą przeprowadzane modernizacje Learjeta 40 i 45 obejmujące elementy wewnętrzne i zewnętrzne płatowca, nową awionikę, systemy łączność i silnika.
„Z ponad 3000 samolotami dostarczonymi od momentu wprowadzenia go do służby w 1963 r., kultowy Learjet wywarł niezwykły i trwały wpływ na lotnictwo biznesowe” - powiedział prezes Bombardier Éric Martel. „Jednak biorąc pod uwagę coraz bardziej wymagającą dynamikę rynku, podjęliśmy trudną decyzję o zakończeniu jego produkcji”, dodał.
Decyzja o zaprzestaniu produkcji Learjeta została ogłoszona w raporcie finansowym firmy Bombardier za rok 2020. Powołując się na warunki rynkowe i potrzebę „uczynienia koncernu bardziej wydajnym", Bombardier zapowiedział również, że we wszystkich zakładach planuje zmniejszyć zatrudnienie o ok. 1600 osób i skonsolidować montaż końcowy modelu Global w zakładach w Montrealu. Firma podała, że w 2020 r. dostarczyła 114 statków powietrznych, a jej przychody z tego tytułu wzrosły o trzy procent licząc rok do roku.
Komentarze