Przejdź do treści
A320neo (fot. Airbus)
Źródło artykułu

Dyrektywa EASA uziemia niektóre A320 Neo i A321 Neo

Airbus ostrzegł linie lotnicze o możliwości uziemienia części odrzutowców rodziny A320neo, co ma związek z problemami z silnikami Pratt & Whitney. 9 lutego, Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) opublikowała dyrektywę zdatności do lotu (EAD) 2018-0041-E, w której podkreśliła, iż w niektórych samolotach rodziny A320neo doszło do wyłączenia się silnika podczas lotu (IFSD), a także problemów podczas rozbiegu skutkujących przerwanym startem (RTO).

W związku z powyższym, EASA z natychmiastowym skutkiem wycofała certyfikat ETOPS (Extended-range Twin-engine Operational Performance Standards) dla wszystkich silników objętych dyrektywą i uziemiła A320 Neo i A321 Neo z zainstalowanymi dwoma silnikami opisanymi w dokumencie (od daty wydania dyrektywy mogą wykonać jednak jeszcze trzy loty).

Podczas gdy wciąż trwa dochodzenie mające wyjaśnić przyczyny usterek, to wstępne wyniki wskazują na techniczne ich podłoże. Dyrektywa dotyczy silników typu PW1127G-JM, PW1127GA-JM, PW1130G-JM, PW1133G-JM, a także PW1133GA-JM, mających numer seryjny (ESN) P770450 lub większy. Jednostki napędowe tego typu są montowane w samolotach Airbus A320-271N, A321-271N i A321-272N.

Dyrektywa 2018-0041-E dostępna jest tutaj (LINK)

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony