Przejdź do treści

Awaria silnika samolotu PC-12 i przymusowe lądowanie na lodzie morskim – raport końcowy TSB

Transportation Safety Board of Canada (TSB) opublikowała raport końcowy dotyczący przymusowaego lądowania Pilatusa PC-12 na lodzie morskim w Kanadzie. Do zdarzenia doszło 7 maja 2024 r.

Tego dnia, Pilatus PC-12/47 należący do Kudlik Aviation Inc. (znaki rejestracyjne C-FKGE) musiał wykonać przymusowe lądowanie na lodzie morskim około 5 mil morskich na wschód od lotniska Rankin Inlet (CYRT) w 0terytorium Nunavut.

Podczas zniżania z wysokości 4 tys. stóp załoga usłyszała serię głośnych wybuchów, z silnika pojawiły się płomienie, a następnie nastąpiła gwałtowna utrata mocy. Próby jej odzyskania nie powiodły się, w związku z czym piloci ogłosili sygnał MAYDAY.

Samolot wylądował bez wypuszczonego podwozia na zamarzniętej powierzchni morza. Na pokładzie znajdowało się dwóch członków załogi i jeden pasażer. Nikt nie odniósł obrażeń. Nadajnik awaryjny ELT został uruchomiony ręcznie, a służby ratunkowe dotarły na miejsce po około godzinie i 20 minutach.

Warunki pogodowe w rejonie lotniska obejmowały ograniczoną widzialność we mgle oraz niskie chmury. Samolot był sprawny technicznie, posiadał aktualne przeglądy, a załoga miała wymagane licencje i doświadczenie. Co dokładnie przyczyniło się do wypadku?

Pełny raport końcowy Transportation Safety Board of Canada z tego zdarzenia dostępny jest tutaj (LINK)

FacebookTwitterWykop

Nasze strony