System WAAS pozbawiony sygnału z uszkodzonego satelity
Federalna Administracja Lotnictwa USA (FAA), oświadczyła, iż jeden z dwóch satelitów na których opiera się Wide Area Augmentation System (WAAS - amerykański satelitarny system wspomagający NAVSTAR-GPS), ma problemy techniczne i niebawem zaprzestanie działalności. Agencja przewiduje, iż fakt ten nie wpłynie na świadczenie usług, ale jedyny obecnie pozostający sprawny orbiter, będzie musiał przejąć całą emisję sygnału WAAS.
WAAS umożliwia pilotom loty IFR bez wykorzystywania naziemnych pomocy nawigacyjnych, a także podejścia LPV (Localizer Performance with Vertical guidance) opierające się na sygnałach pobieranych z tego systemu. W ciągu najbliższych kilku tygodni, satelita Intelsat Galaxy XV GEO zmieni dotychczasową pozycję orbitalną, co w rezultacie doprowadzi do wstrzymania jego podstawowej działalności.
Usterka GEO wpłynie bezpośrednio na 16 lotnisk w południowo-zachodniej Alasce. Lokalni użytkownicy przestrzeni powietrznej mogą nadal operować według istniejących procedur LNAV (leteral navigation), niemniej muszą potwierdzić, że podczas lotu dostępny będzie odbiornik GPS RAIM (Receiver Autonomous Integrity Monitoring) – posiadający funkcję wewnętrznej kontroli spójności danych z opcją wykrywania i wykluczania błędów (FDE), oznajmiła FAA.
Dla pozostałej części krajowego systemu przestrzeni powietrznej, jedyny GEO będzie dostarczał sygnały WAAS zwane single-string, a ponieważ sygnały będą pojedyncze, mogą pojawić się zakłócenia w przepływie danych. Według przewidywań, zastępczy satelita powinien zostać umieszczony na orbicie w grudniu.
“AOPA współpracuje z działem usług nawigacyjnych FAA, w celu zapewnienia, że skutki tej awarii są monitorowane, a także, że informacje przekazywane są na bieżąco,” powiedziała Heidi Williams, dyrektor AOPY ds. przestrzeni powietrznej i modernizacji.
Awaria miała miejsce w czasie, gdy pojawiły się wątpliwości co do właściwego rozmieszczenia satelitów GPS. Instytucja Kontrolna Kongresu Stanów Zjednoczonych (GAO), ogłosiła, iż duża ilość obecnie używanych, starszego typu satelitów może osiągnąć koniec służby operacyjnej szybciej niż może zostać zastąpiona. Skutkiem tego jeszcze w tym roku nastąpiłby spadek liczby tych urządzeń, poniżej wartości gwarantującej zaspokojenie potrzeb niektórych użytkowników GPS.
WAAS umożliwia pilotom loty IFR bez wykorzystywania naziemnych pomocy nawigacyjnych, a także podejścia LPV (Localizer Performance with Vertical guidance) opierające się na sygnałach pobieranych z tego systemu. W ciągu najbliższych kilku tygodni, satelita Intelsat Galaxy XV GEO zmieni dotychczasową pozycję orbitalną, co w rezultacie doprowadzi do wstrzymania jego podstawowej działalności.
Usterka GEO wpłynie bezpośrednio na 16 lotnisk w południowo-zachodniej Alasce. Lokalni użytkownicy przestrzeni powietrznej mogą nadal operować według istniejących procedur LNAV (leteral navigation), niemniej muszą potwierdzić, że podczas lotu dostępny będzie odbiornik GPS RAIM (Receiver Autonomous Integrity Monitoring) – posiadający funkcję wewnętrznej kontroli spójności danych z opcją wykrywania i wykluczania błędów (FDE), oznajmiła FAA.
Dla pozostałej części krajowego systemu przestrzeni powietrznej, jedyny GEO będzie dostarczał sygnały WAAS zwane single-string, a ponieważ sygnały będą pojedyncze, mogą pojawić się zakłócenia w przepływie danych. Według przewidywań, zastępczy satelita powinien zostać umieszczony na orbicie w grudniu.
“AOPA współpracuje z działem usług nawigacyjnych FAA, w celu zapewnienia, że skutki tej awarii są monitorowane, a także, że informacje przekazywane są na bieżąco,” powiedziała Heidi Williams, dyrektor AOPY ds. przestrzeni powietrznej i modernizacji.
Awaria miała miejsce w czasie, gdy pojawiły się wątpliwości co do właściwego rozmieszczenia satelitów GPS. Instytucja Kontrolna Kongresu Stanów Zjednoczonych (GAO), ogłosiła, iż duża ilość obecnie używanych, starszego typu satelitów może osiągnąć koniec służby operacyjnej szybciej niż może zostać zastąpiona. Skutkiem tego jeszcze w tym roku nastąpiłby spadek liczby tych urządzeń, poniżej wartości gwarantującej zaspokojenie potrzeb niektórych użytkowników GPS.
Źródło artykułu
Komentarze