Przejdź do treści
Sonic Arrow
Źródło artykułu

Samochód odrzutowy Sonic Arrow na sprzedaż

Według inżynierów pracujących przy projekcie odrzutowego samochodu należącego do nieżyjącego już Steva Fossett'a, maszyna mogłaby osiągnąć prędkość od 1368 km/h (850 mph) do 1448 km/h (900 mph), gdyby nie usterka, którą podczas testów zanotował pierwotny właściciel pojazdu. Obecny, przewyższający prędkość dźwięku rekord, wynosi 1227 km/h (763 mph). Zespół Fossett'a modyfikował, ulepszał i przygotowywał konstrukcję do kolejnej próby, ale w tym czasie milioner zginął w wypadku lotniczym.

Maszyna jest inspirowana na Spirit of America – samochodzie o napędzie odrzutowym z lat 60-tych XX wieku. Fossett w lipcu 2006 r. zakupił od Craig’a Greedlove’a niedokończony projekt Sonic Arrow i wstępnie założył ustanowienie rekordu 800 mph (1287 km/h) i następnie ponad 900 mph. Zespół w czasie fazy testów w Bonneville, w stanie Utah, a także na wyschniętych jeziorach Kalifornii był bliski uzyskania 800 mph, ale we wrzesniu 2007 r. kres próbom położyła śmierć Fossett’a.

Wstępne bicie rekordu, które miało się odbyć na suchym jeziorze w północnej Nevadzie, zaplanowano na wiosnę 2008 r., jednakże wtedy projekt został ostatecznie zamknięty. W ostatnim czasie samochód został jednak ponownie zmontowany - dopracowano w nim aerodynamikę, zastosowano m.in. większy rozstaw osi, nowe osłony kół i przeprojektowano spadochron hamulcowy oraz system jego uruchamiania.

Napęd zapewnia zmodyfikowany turboodrzutowy silnik General Electric J-79, który wykorzystywany był w odrzutowcach Phantom II i F-104 Starfighter. Kokpit samochodu wykonany jest z kompozytowego włókna węglowo/kevlarowo/szklanego. Chociaż na pierwszy rzut oka pojazd posiada układ trójkołowy, to w rzeczywistości wyposażony jest klasycznie w cztery koła. Przednia para jest usytuowana blisko siebie, co umożliwia zastosowanie mniejszej powierzchni czołowej i zmniejszenie oporu. Z kolei tylnie koła są zamontowane szeroko, dzięki czemu zwiększa się stabilność konstrukcji.

"Pracując nad tym i wszystkimi innymi pasjonującymi projektami Steve’a lat 1993-2007, cieszymy się, że teraz możemy brać udział w sprzedaży samochodu (przez panią Fossett) w imieniu Fundacji Fossett'a. Oczekujemy za tę maszynę ofert rzędu 3 milionów dolarów. Mieliśmy już szereg poważnych odpowiedzi na ogłoszenie, ale nie zbliżyliśmy się jeszcze do sfinalizowania transakcji", powiedział Stuart Radnofsky, dyrektor Project 100 Communications Limited of Hertfordshire, z Anglii.

 


FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony