Samochód odrzutowy Sonic Arrow na sprzedaż
Według inżynierów pracujących przy projekcie odrzutowego samochodu należącego do nieżyjącego już Steva Fossett'a, maszyna mogłaby osiągnąć prędkość od 1368 km/h (850 mph) do 1448 km/h (900 mph), gdyby nie usterka, którą podczas testów zanotował pierwotny właściciel pojazdu. Obecny, przewyższający prędkość dźwięku rekord, wynosi 1227 km/h (763 mph). Zespół Fossett'a modyfikował, ulepszał i przygotowywał konstrukcję do kolejnej próby, ale w tym czasie milioner zginął w wypadku lotniczym.
Maszyna jest inspirowana na Spirit of America – samochodzie o napędzie odrzutowym z lat 60-tych XX wieku. Fossett w lipcu 2006 r. zakupił od Craig’a Greedlove’a niedokończony projekt Sonic Arrow i wstępnie założył ustanowienie rekordu 800 mph (1287 km/h) i następnie ponad 900 mph. Zespół w czasie fazy testów w Bonneville, w stanie Utah, a także na wyschniętych jeziorach Kalifornii był bliski uzyskania 800 mph, ale we wrzesniu 2007 r. kres próbom położyła śmierć Fossett’a.
Wstępne bicie rekordu, które miało się odbyć na suchym jeziorze w północnej Nevadzie, zaplanowano na wiosnę 2008 r., jednakże wtedy projekt został ostatecznie zamknięty. W ostatnim czasie samochód został jednak ponownie zmontowany - dopracowano w nim aerodynamikę, zastosowano m.in. większy rozstaw osi, nowe osłony kół i przeprojektowano spadochron hamulcowy oraz system jego uruchamiania.
Napęd zapewnia zmodyfikowany turboodrzutowy silnik General Electric J-79, który wykorzystywany był w odrzutowcach Phantom II i F-104 Starfighter. Kokpit samochodu wykonany jest z kompozytowego włókna węglowo/kevlarowo/szklanego. Chociaż na pierwszy rzut oka pojazd posiada układ trójkołowy, to w rzeczywistości wyposażony jest klasycznie w cztery koła. Przednia para jest usytuowana blisko siebie, co umożliwia zastosowanie mniejszej powierzchni czołowej i zmniejszenie oporu. Z kolei tylnie koła są zamontowane szeroko, dzięki czemu zwiększa się stabilność konstrukcji.
"Pracując nad tym i wszystkimi innymi pasjonującymi projektami Steve’a lat 1993-2007, cieszymy się, że teraz możemy brać udział w sprzedaży samochodu (przez panią Fossett) w imieniu Fundacji Fossett'a. Oczekujemy za tę maszynę ofert rzędu 3 milionów dolarów. Mieliśmy już szereg poważnych odpowiedzi na ogłoszenie, ale nie zbliżyliśmy się jeszcze do sfinalizowania transakcji", powiedział Stuart Radnofsky, dyrektor Project 100 Communications Limited of Hertfordshire, z Anglii.
Komentarze