Rozwój technologii umożliwiającej kołowanie bez wykorzystania silników głównych
W niedługiej przyszłości, samoloty liniowe będą mogły kołować do i ze stanowisk postojowych wykorzystując elektryczne silniki napędzane przy pomocy APU (Auxiliary Power Unit), małego silnika odrzutowego z generatorem montowanego w ogonie samolotu.
Firma Honeywell oraz francuska firma lotnicza Safran oświadczyły, iż tego typu innowacja może zapewnić liniom lotniczym oszczędności dochodzące do ok. 4 procent rocznych kosztów paliwa. Oba podmioty połączyły wysiłki w celu wdrożenia tego systemu dla nowych samolotów oraz modernizowania starszych maszyn począwszy od 2016 r. Wspólne oświadczyły, iż poza oszczędnością paliwa, jego zastosowanie może ograniczyć emisję spalin, jak również poziom hałasu, zwłaszcza na lotniskach w otoczeniu terenów mieszkalnych. Jednak, odnośnie redukcji hałasu, żadne konkretne obietnice nie były deklarowane.
Spółka Honeywell będzie prowadziła rozwój technologii APU i generatorów, natomiast Safran zajmie się opracowaniem napędu systemu głównego podwozia. Piloci, jak dotychczas, będą bez ograniczeń mogli używać hamulców i kontrolować prędkość i kierunek poruszania się statku powietrznego (ale bez korzystania z głównych silników). Dodatkowo, do wykołowania ze stanowiska postojowego nie byłyby wymagane specjalne holowniki tzw. pushback.
Komentarze