Przyszłość avgasu w Europie

AOPA

Europejscy dostawcy avgasu rezygnują z dystrybuowania tego paliwa. Ma to związek z 40 procentowym spadkiem jego sprzedaży, co przekłada się na coraz mniejsze zyski w tym sektorze. Brak paliwa na lotniskach H24 IFR sprawia, iż korzystanie z samolotów tłokowych jako narzędzia działalności biznesowej jest utrudnione. W ostatnim czasie z jego rozprowadzania zrezygnowały m.in. porty lotnicze Amsterdam Schiphol i Goteborg Landwetter.

Lars Hjelmberg ze szwedzkiego oddziału AOPY twierdzi, iż od 31 grudnia Shell Europe wycofuje karnety na avgas. Stacje samoobsługowe będą honorowały płatność poprzez MasterCard i Vise, ale nie wiadomo jak operatorzy, którzy wynegocjowali od koncernu zniżki będą prowadzili sprzedaż korzystając z kart kredytowych. Innym problemem jest fakt, iż faktury z automatycznych stacji obsługi nie zawsze odnotowują opłacenie podatku energetycznego, CO2 i VAT, w związku z czym mogą być kwestionowane przez urzędy skarbowe.

Lars właściciel firmy Hjelmco Oil w Szwecji, powiedział, że “Lecąc do Zurichu przez Budapeszt musiał wykonać międzylądowanie w Krakowie, ponieważ w stolicy Węgier nie ma avgasu. Jedyne lotnisko IFR w promieniu 200 km wokół Budapesztu nie posiada tego paliwa, sytuacja zaopatrzeniowa jest coraz gorsza.”

Ceny avgasu drastycznie rosną

Dr Ivan Gatt, Prezes AOPA Malta, doniósł, iż cena avgasu na wyspie wzrosła ostatnio o 30 procent i po dodaniu akcyzy i podatku VAT wynosi 2,60 Euro za litr. W przeliczeniu, za amerykański galon należy zapłacić 14,66 dolarów, podczas gdy w niektórych częściach Ameryki Południowej galon kosztuje 1,78 dolara. Mimo, że tam również rosną ceny, to jednak nigdy nie będą tak drastycznie wysokie jak w Europie, dodał.

Lars Hjelmberg, właściciel firmy Hjelmco Oil dostarczającej ponad 70 procent avgasu wykorzystywanego w Szwecji, twierdzi, iż na ceny ma wpływ mniejsza dostępność paliwa. Zważywszy, że na Malcie jest zapotrzebowanie na zaledwie kilka tysięcy galonów rocznie, Dr Gatt i Lars Hjelmberg rozpatrują opłacalność dostarczania przez Hjelmco Oil avgasu na wyspę.

Źródło: AOPA
comments powered by Disqus

Komentarze

Za chwile w ogole sie nie da latac po duzych lotniskach.

No to sobie faktycznie gosc wybral najtansze lotnisko po drodze na tankowanie. A jaka fajna obsluga. I w ogole tak europejsko. Zwlaszcza na briefingu i w meteo. Nie to co Budapszet