Koniec pierwszego etapu prób projektu EVA
Piloci ochotnicy zrzeszeni w AOPA zakończyli pierwszy etap powietrznych testów projektu EVA ("Electronic Visibility via ADS-B"), który ma na celu przetestowanie prototypu transpondera współdziałającego z ADS-B i ogólną poprawę zobrazowania okolicznego ruchu lotniczego. Wsparcie programowi zapewnia SESAR, a głównymi partnerami EVA są NATS (firma zarządzająca ruchem lotniczym) niemiecka spółka Funke Avionics (FAV), szkocka TRiG Avionics of Edinburgh oraz Eurocontrol.
Testy obejmowały wykorzystanie prototypu Low Power ADS-B Transceiver (LPAT), który został opracowany przez NATS we współpracy z FAV. Urządzenie wysyła i odbiera sygnały ADS-B i na małym wyświetlaczu w kabinie obrazuje względną pozycję drugiego samolotu wyposażonego w podobny osprzęt.
Po zakończeniu prób Wszyscy uczestnicy wypełnili szczegółowe kwestionariusze, w których opisali swoje wrażenia i uwagi. Te z kolei pomogą NATS na usprawnienie działania systemu.
Pierwszy etap zakładał sprawdzenie działania urządzenia głównie w lotach trasowych. Kolejny będzie sprawdzianem działania w kręgu nadlotniskowym. Statystyki pokazują, że ryzyko wypadku w pobliżu lotniska jest dziesięciokrotnie większe od lotu po trasie.
Kolejne testy w ramach projektu EVA są planowane na początek 2016 roku.
Komentarze