CTLS wykorzystany do pomiarów chmury pyłu

CTLS, Flight Design

W połowie maja, niemieccy naukowcy z Wydziału Wulkanologii Politechniki z Duesseldorfu, wykorzystali samolot Flight Design CT Supralite do pomiaru popiołu, który po wybuchu wulkanu na Islandii przedostał się do przestrzeni powietrznej nad Europą. Supralite jest konstrukcją zbliżoną do CTLS sprzedawanego w Stanach Zjednoczonych, a jego najpoważniejszą modyfikacją jest  zmniejszona o ponad 120 kg masa całkowita.

CTLS spełnia normy Federalnej Administracji Lotnictwa USA (FAA), dla samolotów kategorii LSA (light sport aircraft) osiągając maksymalnie przewidzianą tam wagę 600 kg, natomiast model Supralite jest zbudowany zgodnie z niemieckimi standardami konstrukcji ultralekkich i waży 472 kg, co daje większe możliwości udźwigowe i wznoszenia.

Aby operować na takich wysokościach maszyna musiała zostać wyposażona w pokładowy system tlenowy. Naukowcy w szczególności skupili się na pomiarach stężenia cząsteczek siarki (co 1000 stóp do wysokości 14000 stóp), a także lokalizacji i określeniu gęstości chmury popiołu. Przedstawiciel firmy Flight Design powiedział, iż przeprowadzenie badań było możliwe dzięki temu, że silnik Rotax zamontowany na samolocie jest odporny na uszkodzenia spowodowane operowaniem w atmosferze skażonej popiołem wulkanicznym.

Źródło: AOPA
comments powered by Disqus