Przejdź do treści
Źródło artykułu

AOPA: Przyszłość dla Open FIR

Przewodniczący AOPA UK, Martin Robinson był prelegentem konferencji na temat przyszłości brytyjskiej strategii dotyczącej przestrzeni powietrznej, opisanej przez Dyrektora Wykonawczego Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) Patricka Ky, jako "Jedynej wiarygodnej strategii dot. przestrzeni powietrznej w Europie". Drażliwa kwestia, którą jest sposób w jaki niekontrolowana przestrzeń powietrznej klasy G ma funkcjonować w przyszłej strukturze, była omawiana przez liderów branży, linii lotniczych, przedstawicieli wojska i innych organizacji.

Linie lotnicze operujące z regionalnych portów lotniczych muszą wykonywać loty w przestrzeni niekontrolowanej, co powoduje, że samoloty pasażerskie często poruszają się z prędkościami 250 węzłów z poważnie ograniczonym polem widzenia przez obszary gdzie są wykonywane loty szkolne z lotnisk GA. Istotne jest, iż samoloty lotnictwa ogólnego nie wyposażone w transpondery nie są obrazowane przez ich pokładowe systemy unikania kolizji TCAS. Brytyjskie Siły Powietrzne, które w ostatnich latach poniosły kilka strat z powodu kolizji w powietrzu, zamierzają od przyszłego roku wyposażyć w system TCAS wszystkie swoje statki powietrzne. Opinie podczas spotkania wahały się od zakazu wszelkiego ruchu w przestrzeni klasy G poniżej 10 tys. stóp do wprowadzenia bardziej kontrolowanej przestrzeni powietrznej i zmuszenia właścicieli wszystkich statków powietrznych GA do wyposażenia ich w transpondery.

Jakiś kompromis musi zostać wypracowany, a Martin Robinson zgodził się ze stanowiskiem sponsorowanej przez CAA grupy roboczej ds. systemów elektronicznych. Martin wyjaśniał: "Jeśli mały, lekki, system na wzór przenośnego transpondera mógłby być udostępniany w cenie telefonu komórkowego, czy to by zmieniło charakter debaty? Wyzwaniem jest zwiększenie świadomości ruchu bez zmiany charakteru przestrzeni powietrznej klasy G, która jest dla wszystkich użytkowników".

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony