Przejdź do treści
Źródło artykułu

AOPA instruuje w jakim zakresie używać hamulców w czasie dobiegu

Stowarzyszenie Pilotów i Właścicieli Samolotów (AOPA) opublikowało wskazówki, które mają pomóc pilotom we właściwym i bezpiecznym stosowaniu hamowania po przyziemieniu samolotu. Decyzja o technice wytracania prędkości zależy głównie od długości i jakości drogi startowej, ale nawet na długich i betonowych pasach może być konieczne, aby po komendzie z wieży zakończyć dobieg przy wskazanej drodze kołowania.

AOPA przypomina, aby przy normalnym dobiegu wytracać prędkość najpierw poprzez hamowanie aerodynamicznie, które polega na jak najdłuższym utrzymaniu samolotu na dużym kącie natarcia. Obniżenie nosa na tym etapie może spowodować przyspieszenie ruchu maszyny, co z kolei utrudnia utrzymanie kontroli kierunku.

Kolejnym rozpatrywanym przypadkiem jest lądowanie na krótkim pasie startowym. Zadanie tego typu jest jednym z elementów egzaminu praktycznego do licencji PPL(A), gdzie wymagane jest właściwe zastosowanie "hamulców w razie potrzeby zatrzymania się w ramach bezpieczeństwa w jak najkrótszym czasie.”

Innej techniki hamowania wymagają też samoloty, które nie posiadają sterowania przednią golenią, gdzie ster traci skuteczność w miarę zmniejszającej się prędkości. Według publikacji ważne jest wyrobienie nawyku przyziemiania na środkowej linii pasa startowego.

Cały artykuł dostępny na stronie Stowarzyszenia AOPA


FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony