Przejdź do treści
ZLOT 2014: egzamin lotników (fot. Krzysztof Walczak )
Źródło artykułu

ZLOT 2014: egzamin lotników

Za sterami samolotów i śmigłowców usiądą dowódcy skrzydeł, baz, eskadr i grup działań lotniczych. Kilkudziesięciu najważniejszych pilotów będzie musiało zdać egzamin z pilotażu, umiejętności bojowych i znajomości przepisów lotniczych. W Krzesinach rozpoczyna się dziś trzydniowy sprawdzian „ZLOT 2014”.

Dla pilotów wojskowych to najważniejszy moment w roku. Na „Zlot 2014” przyjechali do Krzesin lotnicy z sił powietrznych, wojsk lądowych i marynarki wojennej. – Kurs szkoleniowo-metodyczny ma dla nas szczególne znaczenie. Biorą w nim udział dowódcy różnego szczebla, a to właśnie oni decydują o kształcie szkolenia i procedurach, które obowiązują pilotów – mówi gen. broni pil. Lech Majewski, Dowódca Generalny RSZ.

Egzamin elity

Piloci co roku zdają egzamin, żeby potwierdzić poziom swoich kompetencji. – Umiejętności i wiedzę specjalistyczną pilotów oceni powołana komisja. Weryfikowana będzie znajomość prawa lotniczego, zasad planowania i monitorowania procedur operacyjnych, nawigacji ogólnej i radionawigacji, łączności i eksploatacji statków powietrznych – mówi ppłk Artur Goławski, rzecznik prasowy Dowództwa Generalnego Rodzajów Sił Zbrojnych.

W składzie komisji oceniającej jest 25 specjalistów. Przewodniczy im gen. dyw. pil. Jan Śliwka.

Podczas zlotu piloci będą rozwiązywać testy teoretyczne m.in. z prawa lotniczego i budowy maszyn, ale też zaprezentują swoje umiejętności pilotażowe i bojowe w powietrzu. Na niebie zobaczyć będzie można kilkadziesiąt różnego rodzaju maszyn. Samoloty: F-16, MiG-29, Su-22, Hercules C-130, Casa C-295M, TS-11 Iskra, PZL-130 Orlik oraz śmigłowce: An-28, Mi-3, Mi-24, W-3 Sokół, Mi-8/17.

Podczas części praktycznej lotnicy będą musieli wykonać różnego rodzaju zadania. Piloci MiG-29 będą musieli przechwycić w powietrzu intruza, a później zmusić go do opuszczenia wyznaczonej przestrzeni, lotnicy siedzący za sterami F-16 sprawdzą się podczas wykonywania procedury „sweep” czyli tzw. wymiatania (oczyszczanie przestrzeni powietrznej z samolotów przeciwnika), a śmigłowce Mi-24 i samoloty Su-22 ostrzelają cele na poligonie w Nadarzycach.

Latać bezpieczniej

Podczas kursu odbędzie się też szkolenie metodyczne. W planie są m.in. wykłady na temat przyszłości lotnictwa wojskowego, eksploatacji samolotów i śmigłowców, wniosków z udziału w szkoleniach z sojusznikami, bezpieczeństwa lotów, zagranicznych misji lotników czy zmian w programach szkolenia podchorążych Wyższej Szkoły oficerskiej Sił Powietrznych.

Uczestnikami kursu są przedstawiciele ministerstwa obrony, Dowództwa Generalnego RSZ, Dowództwa Operacyjnego RSZ, Sztabu Generalnego WP, Inspektoratu MON ds. Bezpieczeństwa Lotów, Inspektoratu Wsparcia SZ, Centrum Operacji Powietrznych-Dowództwa Komponentu Lotniczego, Szefostwa Służby Ruchu Lotniczego SZRP, Szefostwa Służby Hydrometeorologicznej SZRP, Urzędu Lotnictwa Cywilnego oraz innych instytucji.

MKS
autor zdjęć: Krzysztof Walczak

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony