AOPA: Dania znosi opłaty lotnicze

Cessna 172 jednego z duńskich aeroklubów

W maju br., duński parlament (Folketinget) jednomyślnie przyjął nową ustawę likwidując wszystkie roczne opłaty lotnicze. Od 1 lipca tego roku nie będą już obowiązywały opłaty za posiadanie licencji pilota, certyfikatu AOC, samolotu, za prowadzenie szkoły pilotażu, serwisu czy lotniska. Pozostaną jednak opłaty za wystawienie nowych licencji oraz uprawnień na typ. Według niektórych oficjalnych wyliczeń, opłaty, które musi ponosić prywatny pilot za posiadanie własnego samolotu zmniejszyły się w ciagu 20 lat z ok. 4 tys. do ok. 300 Euro.

Niektóre z pozostałych opłat, jak na przykład za wpisanie nowego statku powietrznego do duńskiego rejestru, zostaną przekształcone ze stałej na stawkę skalkulowaną w oparciu o liczbę godzin pracy wykonanych przez pracowników duńskiego CAA, którzy muszą rozpatrzyć taki wniosek. Tego typu rozwiązanie ma zachęcić wnioskodawcę do dostarczenia dobrze przygotowanego dokumentu, który będzie łatwy do przetworzenia.

Reforma jest finansowana przez opłaty bezpieczeństwa w wysokości niespełna 1 Euro pobierane od wszystkich pasażerów odlatujących z duńskich lotnisk samolotami o masie startowej powyżej 5700 kg lub posiadających więcej niż 10 miejsc pasażerskich. Reforma oznacza, że zagraniczne linie lotnicze będą płaciły sprawiedliwą część kosztów nadzoru sprawowanego przez miejscowy CAA, a nowe przepisy będą obowiązywały cały przemysł lotniczy Danii, w tym lokalnych przewoźników. Stowarzyszenie AOPA Danmark od pięciu lat pracowało nad zapisami tej reformy i jego członkowie wyrażają zadowolonie, że otrzymała ona szerokie poparcie. Według obecnych przewidywań, wprowadzone przepisy na pewno przełożą się na impuls do rozwoju zarówno GA, jak i reszty sektora lotniczego w Danii.

Źródło: AOPA
comments powered by Disqus

Komentarze

Nawet 1000 panow Krupow nie jest w stanie pobudzic do myslenia ulcowych tepych trepow produkujacych komplikatory na kazdym kroku. Niestety RAKA mozna wytepic tylko drastycznymi metodami bo w innym wypadku jego szkodliwosc rozrasta sie w zastraszajacym tepie.

Do znudzenia powtarzasz się kolego, ale widocznie tobie jest to potrzebne żebyś lepiej się poczuł, obrzucając kogoś błotem i wyzwiskami. Inna sprawa, że redakacja dlapilota nie reaguje i nie usuwa takie wpisy.

Mamy zatem sytuację polegającą na tym, że Anonim przywołuje do porządku innego Anonima. Ale dobrze, że pan go przywołujesz do pionu, bo ten pierwszy Anonim ,,był łaskaw'' pominąć FAKT, że w ULC ex wojskowych, coś jakby ostatnio ubyło. Niestety, co do meritum, to faktycznie szkoda, że AOPA - Poland ,,od jakiegoś czasu'' - w przeciwieństwie do innych AOPA w UE jest coraz mniej aktywna w sprawach bardzo istotnych w aspekcie rozwoju lotnictwa GA. Poza tym, pytaniem otwartym pozostaje, czy KTL AOPA - Polska wyjdzie ,,na szersze wody'' w sprawach GA w Polsce (czego jej statut nie ogranicza i nie zabrania), czy ograniczy się wyłącznie do spraw ważnych dla prywatnych pilotów i właścicieli statków powietrznych - pełnoprawnych członków tej organizacji....

Zapytam inaczej. Ciekawe, czy Pan Krupa z KTL AOPA czytał ten artykuł?. Może brać przykład od innych czym jest AOPA zamiast się dziwić, że jest tak mało osób zainteresowanych byciem członkiem.

Ciekawe, czy ULC i nasz Minister Transportu to czytał ?