AOPA: Dania znosi opłaty lotnicze
W maju br., duński parlament (Folketinget) jednomyślnie przyjął nową ustawę likwidując wszystkie roczne opłaty lotnicze. Od 1 lipca tego roku nie będą już obowiązywały opłaty za posiadanie licencji pilota, certyfikatu AOC, samolotu, za prowadzenie szkoły pilotażu, serwisu czy lotniska. Pozostaną jednak opłaty za wystawienie nowych licencji oraz uprawnień na typ. Według niektórych oficjalnych wyliczeń, opłaty, które musi ponosić prywatny pilot za posiadanie własnego samolotu zmniejszyły się w ciagu 20 lat z ok. 4 tys. do ok. 300 Euro.
Niektóre z pozostałych opłat, jak na przykład za wpisanie nowego statku powietrznego do duńskiego rejestru, zostaną przekształcone ze stałej na stawkę skalkulowaną w oparciu o liczbę godzin pracy wykonanych przez pracowników duńskiego CAA, którzy muszą rozpatrzyć taki wniosek. Tego typu rozwiązanie ma zachęcić wnioskodawcę do dostarczenia dobrze przygotowanego dokumentu, który będzie łatwy do przetworzenia.
Reforma jest finansowana przez opłaty bezpieczeństwa w wysokości niespełna 1 Euro pobierane od wszystkich pasażerów odlatujących z duńskich lotnisk samolotami o masie startowej powyżej 5700 kg lub posiadających więcej niż 10 miejsc pasażerskich. Reforma oznacza, że zagraniczne linie lotnicze będą płaciły sprawiedliwą część kosztów nadzoru sprawowanego przez miejscowy CAA, a nowe przepisy będą obowiązywały cały przemysł lotniczy Danii, w tym lokalnych przewoźników. Stowarzyszenie AOPA Danmark od pięciu lat pracowało nad zapisami tej reformy i jego członkowie wyrażają zadowolonie, że otrzymała ona szerokie poparcie. Według obecnych przewidywań, wprowadzone przepisy na pewno przełożą się na impuls do rozwoju zarówno GA, jak i reszty sektora lotniczego w Danii.
Komentarze