Przejdź do treści
Źródło artykułu

"AeroPlan" 05/2021 – ilustrowany magazyn lotniczy

Opublikowany został "AeroPlan" Nr 05/2021 popularnego magazynu, ukazującego się w internecie dla hobbystów lotniczych: modelarzy, kolekcjonerów, spotterów i historyków.

W każdym numerze relacje z nieznanych wydarzeń z dziejów lotnictwa, opisy wybranych samolotów, informacje o nowościach rynku modelarskiego, porady dla modelarzy plastikowych, rysunki, plansze barwne i wiele zdjęć samolotów lądujących na polskich lotniskach, a także statystyka lotnicza. Magazyn zamieszcza wiele materiałów nadsyłanych przez czytelników – z kraju i ze świata.

W Nr 05/2021 wydania elektronicznego (online) polecamy:

Rozwój i systematyka samolotów myśliwskich z napędem turboodrzutowym odrzutowym
Historia samolotów myśliwskich z napędem turboodrzutowym datuje się od końca lat 1930., gdy do użytkowania w lotnictwie wojskowym można było wprowadzić ten rodzaj napędu. Początkowo były to silniki ze sprężarką odśrodkową systemu angielskiego konstruktora Franka Whittle’a, który opatentował swój wynalazek w 1930. Jednak pierwszym samolotem z napędem odrzutowym był samolot konstrukcji niemieckiej – Henkel He 178, który odbył pierwszy lot 27 sierpnia 1939. Nie wszedł on do produkcji seryjnej i eksploatacji jako myśliwiec odrzutowy, ponieważ armia nie wykazała nim zainteresowania. Erę myśliwskich samolotów z napędem odrzutowym rozpoczął inny niemiecki samolot – Messerschmitt Me 262 Schwalbe. Pierwszy lot odbył on 8 kwietnia 1941, a do eksploatacji wszedł 3 lata później, w 1944. Od tamtej pory do dziś (przez 80 lat) samoloty myśliwskie z napędem odrzutowym przeszły ogromne przemiany związane z napędem, wyposażeniem, uzbrojeniem i skutecznością w walce.

Lockheed Martin F-35 Lightning II
F-35 Lightning II jest wielozadaniowym samolotem bojowym o niskiej wykrywalności radiolokacyjnej (stealth), przeznaczonym do obrony przestrzeni powietrznej, uderzeń na wybrane cele naziemne, wsparcia jednostek lądowych oraz rozpoznania elektronicznego jako element sieciocentrycznego pola walki, w którym pełni on rolę koordynatora przekazującego informacje taktyczne wszystkim pozostałym jego elementom, do pojedynczego żołnierza włącznie. Ze względu na swe unikatowe możliwości operacyjne i konstrukcję bez wątpienia należy on obecnie do najnowocześniejszych samolotów wojskowych 5. generacji, użytkowanych obecnie przez wojska lotnicze 9 państw na świecie.

Preludium Bitwy o Anglię
W pierwszym tygodniu lipca 1940 większość jednostek Luftwaffe, podobnie jak oddziały Wehrmachtu, świętowało spektakularne zwycięstwo w Kampanii Zachodniej, podczas której rozgromiono odwiecznego wroga Niemiec, czyli Francję. Po tym zwycięstwie żołnierze odpoczywali, a z Berlina popłynęły do Londynu propozycje zawarcia pokoju (jednak szczegóły pokojowej oferty Hitlera dla rządu Churchilla nadal są objęte klauzulą tajności, po tym, jak w 2017 przedłużono je o kolejnych 20 lat). Niezależnie od hitlerowskich działań dyplomatycznych cały czas toczyły się zmagania powietrzne związane z ruchem statków brytyjskich, pływających w konwojach przybrzeżnych wodami Kanału La Manche. Obie strony na razie angażowały tylko skromne siły. Ale skromne, nie oznaczało, że mało aktywne.

Pfalz D.IIIa
Pfalz D.IIIa uznawany jest przez wielu entuzjastów lotnictwa z I w. św. za najpiękniejszy samolot wszechczasów. Ja również zaliczam się do wielbicieli opływowej rekiniej sylwetki kadłuba z zakładów w Speyer. Dlatego gdy nowozelandzcy magicy z Wingnut Wings ogłosili w 2010, że planują wydanie modelu właśnie tego samolotu, wiedziałem, że nie oprę się takiej pokusie. I oto wynik mojej uległości – ukończony model Pfalza D.IIIa, na którym w 1918 latał Max Holtzem – główny pilot-oblatywacz samolotów Pfalz, który na własną prośbę otrzymał przydział do Jasta 16b.

Gliwickie Stowarzyszenie Modelarzy Lotniczych (GSML)
Początki modelarstwa lotniczego w Gliwicach związane są z powstaniem Aeroklubu Gliwickiego w 1956. Pierwszymi instruktorami Sekcji Modelarskiej byli Otton Kłos i Maksymilian Paździorek, który z powodzeniem prowadził Sekcję Modelarską Aeroklubu Gliwickiego aż do swojej przedwczesnej śmierci w 1969. W czasach PRL modelarstwo lotnicze dobrze funkcjonowało. Spółdzielnie Społem w ramach działalności społeczno-samorządowej obligatoryjnie organizowały punkty budowy latawców i zawody pod nazwą Święto latawca Społem PSS, natomiast spółdzielnie mieszkaniowe organizowały kluby modelarskie w ramach działalności społeczno-wychowawczej.

Zapraszamy do zapoznania się z fragmentem "AeroPlanu" Nr 05/2021 na stronie: www.altair.com.pl


AeroPlan ukazuje się od 1995, a od 1999 jego redaktorem naczelnym jest najlepszy polski modelarz plastikowy, wygrywający od lat wszystkie najważniejsze konkursy modelarskie na świecie. Spowodowało to, że formuła czasopisma uległa pewnej modyfikacji, poprzez zbliżenie go bardziej do środowiska modelarskiego. Magazyn przekształcił się jednocześnie z nieregularnego kwartalnika w dwumiesięcznik. Raz w roku ukazuje się podwójny numer monograficzny poświęcony wybranej konstrukcji lotniczej, z dołączoną płytą CD-ROM.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony